لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: ۱۱ هزار جنگجوی داعش وارد افغانستان شده است


رئیس جمهور غنی امروز میزبان نشست "پروسۀ کابل" بود
رئیس جمهور غنی امروز میزبان نشست "پروسۀ کابل" بود

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، می‌گوید که شمار جنگجویان خارجی که در صفوف داعش در کشورش می‌رزمند در دو سال گذشته به ۱۱ هزار نفر افزایش یافته است.

رئیس جمهور غنی در نشست "پروسۀ کابل" که به اشتراک نمایندگان بیش از ۲۰ کشور در کابل برگزار شده بود و هدف آن اجماع منطقه‌ای در مورد امنیت افغانستان بود، این مطلب را بیان داشت.

پیش از این مقام‌های امریکایی گفته بودند که داعش در اوج حضور خود در افغانستان حدود ۳۰۰۰ جنگجو داشت، اما در حملات پیهم قوای امریکایی و افغان گفته شده است که شمار این جنگجویان اکنون به چند صد نفر کاهش یافته است.

داعش در افغانستان بیشتر در ولایت ننگرهار مستقر بوده و اکثر جنگجویان خارجی آن مشتمل بر جوانان قبیلۀ اوکرزی پاکستان می‌باشد، اما جنگجویان اوزبیک، تاجیک، چیچینی و در تازه ترین مورد حتا از حضور تندروان ایرانی نیز در صفوف این گروه خبر داده شده است.

در یک سال گذشته، حملات پیهم قوای امریکایی و افغان بر مواضع داعش در شرق افغانستان، ضربۀ محکمی بر پیکر این گروه وارد کرده است، تا جاییکه مقام‌های افغان و امریکایی گفته اند که سال روان خورشیدی سال محو داعش در افغانستان خواهد بود.

در واکنش به گفته‌های آقای غنی، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است که نباید در ارایۀ شمار جنگجویان داعش اغراق کرد و فعالیت آن گروه را بیش از حد برجسته ساخت.

رحمت الله نبیل در تویتر خود نگاشته است که بزرگنمایی حضور داعش در افغانستان مایۀ تشویش روسیه و ایران شده و این دو کشور را ترغیب می‌کند تا برای شکست داعش در افغانستان، طالبان را حمایت کنند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG