لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: حکومت اسلامی همه‌شمول به زودی تشکیل می‌شود


یک هفته پس از تصرف کابل توسط طالبان، سران این گروه برای تشکیل "حکومت اسلامی همه شمول" آنچه که این گروه وعده داده بود، سرگرم مشوره با اعضای طالبان و رقبای پیشین شان می‌باشند.

مسوولين طالبان به روز شنبه ۲۱ اگست (۳۰ اسد) در کابل گفتند که نوعیت حکومت جدید به زودی اعلان خواهد شد.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به روز شنبه گفت که سران بلندپایه طالبان با چهره‌های مشهور سیاسی در مورد سیستم حکومت آینده، تبادل نظر کرده اند.

آقای نعیم از قول شهاب الدين دلاور، عضو ارشد دفتر سیاسی طالبان گفت به مذاكره کنندگان افغان گفته اند که آنان "خواستار یک سیستم قوی مرکزی می‌باشند که به حاکمیت قانون احترام بگذارد، عاری از فساد باشد و هر افغان درآن فرصت داشته باشد که به کشور و مردم خود خدمت کند."

طالبان پس از اعلان عفو عمومی برای مسوولين حکومت پیشین افغانستان به مشوره‌های سیاسی پرداخته اند.

ملا عبدالغنی برادر، معاون این گروه از قندهار وارد کابل شده که روند ساختن حکومت آینده را نظارت کند.

ملا برادر که از بنیان‌گذاران گروه طالبان به شمار می‌رود، هفته گذشته از قطر به افغانستان برگشت.

در جريان چند روز گذشته، عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه ملی و حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان چند بار با سران طالبان در کابل ديدار کرده اند.

عبدالله عبدالله روز شنبه پس از دیدارش با طالبان در صفحه تویترش نوشت که وی و آقای کرزی در اقامت‌گاه خود از سران طالبان استقبال کرده است. او گفت: "ما در باره انكشافات موجود امنیتی و سیاسی و یک راه حل جامع سیاسی برای آینده کشور، تبادل افكار کردیم."

در این حال، هزاران افغان به این امید در نزدیکی میدان هوايی کابل تجمع کرده اند که در طیاره‌های نظامی امریکا و یا کشورهای دیگر به خارج از افغانستان انتقال داده شوند.

قصر سفید روز جمعه گفت که در جریان ۲۴ ساعت گذشته، نظامیان امریکایی ۳۸۰۰ نفر را از کابل بیرون کرده اند. قابل یاد آوری است که از تاريخ ۱۴ اگست به این‌سو، حدود ۱۷هزار نفر از میدان هوایی کابل انتقال داده شده اند.

'اطمینان به خبرنگاران'

طالبان همچنین روز گذشته از ايجاد یک کمیسیون سه جانبه خبر دادند که نمایندگان پولیس و رسانه‌ها در آن عضویت خواهند داشت و به شکایات خبرنگاران زن و مرد رسیدگی خواهد کرد.

ادعا می‌شود که طالبان مانع کار دو خبرنگار زن در تلویزیون ملی افغانستان شده اند. طالبان در مورد این ادعا تا اکنون چیزی نگفته اند.

طالبان زیر فشار جامعۀ جهانی قرار دارند تا حقوق همه اقلیت‌های افغانستان و حقوق بشری افغان‌ها را محفوظ نگه دارند.

ایالات متحده امریکا و کشورهای دیگر جامعه جهانی به طالبان هشدار داده اند که اداره کردن افغانستان به هر طریقه دیگر، به جنگ داخلی منجر شده و سبب خواهد شد که طالبان به رسمیت شناخته نشوند.

از روز یکشنبه هفته گذشته، زمانی که طالبان بر کابل تسلط یافتند، این گروه تلاش ورزیده که چهره نرمتری از خود به جهانیان نشان دهد و تعهد سپرده است که حقوق زنان را احترام خواهد کرد.

طالبان در زمان زمامداری قبلی شان بر افغانستان تعبير سخت‌گیرانه خودشان را از شریعت نافذ کرده بودند که بر اساس آن، زنان بدون محرم شرعی از خانه‌های شان بیرون رفته نمی‌توانستند و دختران از حق تعلیم محروم بودند.

حکومت جدید که توسط طالبان ساخته می‌شود، به شناسايی رسمی جهانیان نیاز دارد تا بتواند برای اجرای معاشات مامورین حکومت و تمویل دیگر پروژه‌های سکتور اجتماعی، کمک‌های خارجی را به دست آورد.

ایالات متحده امریکا وجوه ذخیره شده دربانک‌های امریکایی برای افغانستان را منجمد کرده و صندوق جهانی پول، ارسال پول به خاطر کمک‌های اضطراری به کابل را نیز متوقف کرده است.

کارشناسان می‌گویند در صورتی که کمک‌های جهانی چنین معطل باقی بماند، زمامداران طالب در افغانستان برای اجرای معاشات کارمندان ملکی حکومت و تمویل پروژه‌های دیگر با کمبود پول مواجه خواهند شد.

اجرای معاشات

طالبان به روز شنبه به کارمندان حکومتی اطمینان دادند که وزارت مالیه تا تشکیل " حکومت اسلامی جدید" معاشات همه مامورین ملکی را اجرا خواهد کرد.

در اعلان طالبان گفته شده است که بانک‌های خصوصی و دولتی، گمرکات و فعاليت های اقتصادی دیگر نیز به زودی ممکن به فعالیت آغاز خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG