لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگران بدون مرز به بایدن: خبرنگاران را از افغانستان بیرون کنید


گزارشگران بدون مرز امروز ۲۱ اگست (۳۰ اسد) از جو بایدن، رییس جمهور امریکا خواست تا "طرحی ویژهٔ را برای خروج خبرنگاران افغان در معرض خطر " تهیه کند.

این سازمان می‌گوید که ایالات متحده در حال حاضر به نظر می رسد تنها نگران تخلیه "شهروندان و کارمندان پیشین خود" است.

در بیانیه این سازمان آمده است: "این امر مانع خروج افرادی می‌شود که در فهرست افراد حساس و در معرض خطر استند."

کریستف دلویر، رییس سازمان گزارشگران بدون مرز گفت: "ما ده ها درخواست فوری برای تخلیه دریافت می کنیم. مشکل امروز ما اخذ ویزه یا چوکی در طیاره نیست، بلکه فراهم کردن دسترسی این افراد به طیاره می‌باشد."

این سازمان غیردولتی از ایالات متحده می‌خواهد تا تاریخ پایان عملیات نظامی خود را در میدان هوایی کابل به تعویق باندازد تا خبر نگاران و فعالان حقوق بشر از کشورها و سازمان های مختلف شناسایی و زمینهٔ خروج شان مهیا شود.

فدراسیون بین المللی خبرنگاران گزارش داده است که گروهی از طالبان مسلح دیروز ۲۰ اگست (۲۹ اسد) حوالی ساعت ۱۰ روز بر منزل زلمی لطفی، رییس تلویزیون محلی انعکاس یورش بردند.

این سازمان بین المللی حمله بر منزل آقای لطفی را تقبیح کرده و از رهبران طالبان خواسته است تا به رسانه‌ها احترام بگذراند.

به گزارش فدراسیون بین المللی خبرنگاران، طالبان مسلح موتر و سایر تجهیزات دفتر و چند میل سلاح را نیز از منزل آقای لطفی با خود برده اند.

بر اساس معلومات انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان، آقای لطفی از هراس حمله احتمالی، در محل نامعلوم پنهان شده است.

فدراسیون بین المللی خبرنگاران گفته است که با وجود پیام ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در مورد احترام به آزادی مطبوعات، اعراب، تلاشی و حمله بر خبرنگاران و رسانه‌ها توسط این گروه در خفا جریان دارد.

XS
SM
MD
LG