لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان امریکا را به غصب دارایی‌های افغانستان متهم کرد 


مقامات طالبان امروز ۱۵ سپتمبر (۲۴ سنبله) پس از آن ایالات متحده را به "غصب" دارایی‌های افغانستان متهم کرد که واشنگتن از طرح انتقال ۳.۵ میلیارد دالر پول‌های منجمد شدهٔ این کشور به یک صندوق امانت گزارش داد.

وزارت مالیۀ ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) ضمن بیان این مطلب گفت که این پول در اختیار بانک مرکزی افغانستان که از سوی طالبان اداره می‌شود، قرار داده نخواهد شد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به این تصمیم امریکا به فرانس‌پرس گفت: "ایالات متحده دارایی‌های مردم افغانستان را غصب کرده است."

او افزود که حکومت طالبان این اقدام امریکا را "اشغال ملکیت‌" افغان‌ها می‌داند زیرا "ایالات متحده مالک این دارایی‌ها نیست".

این سخنگوی حکومت طالبان اضافه کرد که این دارایی‌های افغانستان باید بدون قید و شرط آزاد شود.

صندوق امانت پولی جدید افغانستان مستقر در شهر ژنیو سویس مسوول تمام مراودات و فعالیت‌های مرکزی بانکی چون پرداخت بدهی‌های بین‌المللی افغانستان، تادیات برق وارداتی آن کشور و نیز رسیدگی به نیازمندی‌های آینده چون چاپ پول خواهد بود.

این صندوق در حالی ایجاد می‌شود که پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، ایالات متحده و سایر کشورها تلاش دارند راه‌های را بیابند که کمک‌ها به گونهٔ به افغانستان انتقال یابد که طالبان به آن دسترسی نیابند.

والی ادییمو، معاون وزارت مالیۀ ایالات متحد روز گذشته در نامهٔ به بانک مرکزی افغانستان (دافغانستان بانک) گفت که در حال حاضر هیچ نهادی در افغانستان وجود ندارد که تضمین کند که از این کمک‌ها تنها به سود مردم افغانستان استفاده می‌شود.

در ادامۀ نامۀ ادییمو آمده است: "تا زمانیکه این شرایط مهیا نشود، ارسال پول به بانک مرکزی افغانستان و استفاده از آن به عنوان منبع حمایت از مردم افغانستان با خطر غیر قابل قبول توام خواهد بود."

شام امروز، وزارت خارجهٔ حکومت طالبان هشدار داد که دارایی‌های افغانستان به جز ثبات اقتصادی نباید در هیچ بخش دیگر مصرف شود.

این وزارت گفت که "اگر این پول‌ها بدون در نظرگرفتن تقاضاهای مشروع افغان‌ها مصرف شود، امارت اسلامی مجبور خواهد شد فعالیت‌ها، افراد، نهاد‌ها و شرکت‌های را جریمه کند که این اقدام غیرقانونی را تسهیل می‌کنند و در پی سو استفاده از دارایی‌های بانک مرکزی برای کمک‌های بشری و سایر اهداف اند".

در واکنش به این اقدام ایالات متحده، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان گفته است که تصمیم امریکا در قبال انتقال دارایی‌های افغانستان به سویس را ارزیابی کرده و سپس در این مورد موقف‌اش را اظهار خواهد کرد.

اما او گفته است که تصمیم تقسیم دارایی‌های افغانستان به دوبخش را قبلاً نیز رد کرده و اکنون هم نمی‌پذیرد.

او در یک تویت نگاشته است که دارایی‌های افغانستان باید منحیث "خزانهٔ ملی مردم" این کشور محفوظ نگهداشته شود.

بانک مرکزی افغانستان نیز بر طرح انتقال دارایی های افغانستان به سویس انتقاد کرد و آنرا غیرقابل پذیرش خوانده است.

این بانک با نشر اعلامیه‌ای خواستاررفع کامل محدودیت‌ها بر ذخایر ارزی افغانستان شده و نگاشته است: "د افغانستان بانک هرگونه تصمیم در خصوص اختصاص، استفاده و یا انتقال از این ذخایر برای رسیدن به اهداف نا مرتبط را غیرقابل قبول دانسته و خواهان تجدید نظر در آن است."

صندوق امانت پولی افغانستان قرار است حسابی در بانک تصفیۀ بین‌المللی داشته باشد که این بانک خدمات مالی را در اختیار بانک‌های مرکزی کشورها قرار می‌دهد.

وندی شرمن، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که صندوق جدید پولی "از مشقت کاسته و ثبات اقتصادی را برای مردم افغانستان بهبود می‌بخشد و در عین حال طالبان را حسابده قرار می‌دهد."

بررسی‌های بانک جهانی که اواخر سال گذشته انجام شد، نشان داده است که ۷۰ درصد افغان‌ها قادر به مهیا کردن نیازمندی‌های روزمرۀ غذایی شان نیستند، حالانکه این رقم چند ماه پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان ۳۵ درصد بود.

برخی مقام‌های امریکایی که نخواسته اند نام شان گرفته شود، به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته اند که حدود دو میلیارد دالر دیگر دارایی‌های افغانستان که در بریتانیا، آلمان و امارات متحدۀ عرب منجمد شده است، نیز به صندوق امانت پولی افغانستان در سویس منتقل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG