لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ آغاز مذاکرات با طالبان را در قطر شایعه خواند


مقام های پاکستانی از آمادگی و تمایل طالبان به مذاکرات صلح خبر داده اند
مقام های پاکستانی از آمادگی و تمایل طالبان به مذاکرات صلح خبر داده اند

ریاست جمهوری افغانستان می گوید که گزارش رسانه ها در مورد آغاز مذاکرات صلح میان ایالات متحده امریکا و طالبان در قطر "شایعه و افواه" است.

اجمل عبید عابدی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در مصاحبه با صدای امریکا گفت که حکومت افغانستان از شرکای بین المللی خود خواسته است که مالکیت مذاکرات صلح را به افغان ها بگذارند که به گفتۀ وی این خواست پذیرفته شده است. او گفت "مذاکرات بین طالبان و کشور دیگری در کار نیست".

جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا نیز برگزاری هر گونه مذاکرات مستقیم با طالبان را رد کرد. او گفت که از امریکا در مذاکرات مستقیم با طالبان قرار نداشته و از جنوری ۲۰۱۲ به اینسو که طالبان مذاکرات را برهم زد، هیچ گفتگوی مستقیمی میان واشنگتن و طالبان صورت نگرفته است.

خانم ساکی علاوه کرد که ایالات متحده در روند مذاکرات صلح به رهبری افغان ها متعهد است. حکومت قطر تا هنوز در این مورد ابراز نظر رسمی نکرده است.

از سوی دیگر طالبان نیز این گزارش ها را کرده و با نشر خبرنامه یی نگاشته اند "ما این ادعا را به شدت رد می کنیم، برای چنین مذاکرات با کسی در دفتر طالبان در قطر کدام پلانی وجود ندارد و این خبر هیچ حقیقت ندارد".

پیشتر از این خبرگزاری رویترز از قول مقام های ارشد نظامی و دیپلوماتیک پاکستان نگاشته بود که طالبان از طریق اردوی پاکستان به مذاکرات صلح تمایل نشان داده اند. رویترز همچنان از قول منابع طالبان خبر داد که آن گروه امروز پنجشبه دور تازۀ مذاکرات را با مقام های امریکایی در قطر آغاز می کند.

خبرگزاری رویترز بدون ذکر نام از قول یک عضو ارشد طالبان افغان در دفتر قطر نگاشته است " جلسۀ نخست امروز [پنجشنبه] در قطر صورت خواهد گرفت و سپس جلسۀ دیگر روز جمعه برگزار خواهد شد. دیده شود که در این دور چه واقع خواهد شد، چون مذاکرات قبلی بدون نتیجه پایان یافت."

طالبان گفته اند که در مورد مذاکرات در موقف آن گروه کدام تغییری نیامده است و نه هم آن گروه در این زمینه جدی شده است و هنوز هم به پایان بخشیدن اشغال افغانستان تاکید دارد. در خبرنامۀ طالبان آمده است که هنوز هم هزاران سرباز خارجی افغانستان را اشغال کرده و حکومت کابل با امریکاییان قرارداد امنیتی دارد.

در همین حال، به گفتۀ یک مقام ارشد نظامی پاکستان، راحیل شریف لوی درستیز آن کشور نیز در دیدار اخیر با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته است که طالبان مایل به آغاز مذاکرات با مقامات افغان تا اوایل ماه مارچ اند.

پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان، روابط میان کابل و اسلام آباد ظاهراً بهبود یافته است. از دید اکثر مقام های افغان، پاکستان به ویژه استخبارات و اردوی آن کشور که روابط نزدیک با طالبان دارند، می تواند در وادار ساختن طالبان به مذاکرات نقش بارزی داشته باشد.

از سوی دیگر به سلسلۀ تلاش های برای تامین صلح در افغانستان، رئیس جمهور محمد اشرف غنی امروز در نشست مشورتی با اعضای شورای سرتاسری علمای افغانستان گفت که "در راستای تامین صلح در کشور تغییرات کیفی" رونما شده است.

آقای غنی بار دیگر تکرار کرد که تعهد عمدۀ وی این است تا فاصله میان ارگ و مسجد را از میان بردارد و با علمای کرام در مورد مسایل ملی به ویژه چگونگی برقراری صلح مشورت های لازم را انجام دهد. شماری از علمای شرکت کننده در این نشست گفتند که "از طریق منابر مساجد صدای صلح را که خواست دین مقدس اسلام است" بلند خواهند کرد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG