لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان شهروندان چین را به ظن قاچاق لیتیم بازداشت کرده اند 


مقام‌های طالبان در افغانستان می‌گویند که پنج نفر، به شمول دو شهروند چین، را به ظن قاچاق حدود ۱۰۰۰ تن سنگ دارای لیتیم بازداشت کرده اند.

طالبان گفته اند این افراد که می‌خواستند این مقدار سنگ را به بیرون از افغانستان انتقال دهند، در شهر جلال‌آباد،‌ مرکز ولایت ننگرهار، بازداشت شدند.

مقامات استخبارات در اظهاراتی که امروز ۲۲ جنوری (دوم دلو) نشر شد گفتند که شهروندان چین و همکاران افغان آنان می‌خواستند این سنگ‌های گران‌بها را از طریق پاکستان به چین انتقال دهند.

محمد رسول عاقب، یک مقام بلند پایهٔ طالبان در وزارت معادن و پترولیم تخمین کرد که حدود ۳۰ درصد این مقدار سنگ حاوی لیتیم است. او افزود که این سنگ‌ها به گونهٔ سری از ولایت‌های نورستان و کنر استخراج شده بود.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، استخراج و فروش لیتیم را منع کردند.

بر اساس گزارش‌ها، افغانستان به ارزش حدود یک تریلیون دالر منرال دارد که ذخایر بزرگ لیتیم در آن شامل است. اما جنگ‌های چند دهه‌ای از توسعه و استخراج قانونی و مسلکی این معادن جلوگیری کرده است.

لیتیم یک عنصر کلیدی بطری‌های قابل چارج بوده و از آن در تکنالوژی‌های پاک برای رسیدگی به مشکلات اقلیمی استفاده می‌شود؛ از همین رو تقاضا برای لیتیم در بازارهای جهانی رو به افزایش است.

حکومت طالبان به دلیل نگرانی‌ها در خصوص حقوق بشر، به ویژه محدودیت‌های وضع شده بر دسترسی زنان به کار و آموزش، تا اکنون به گونهٔ رسمی در سطح جهان شناسایی نشده است.

ایالات متحده و کشورهای غربی پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، تعزیرات اقتصادی را بر این کشور وضع کردند.

با آنهم، حکومت طالبان صدور ذغال سنگ را در ماه‌های اخیر به پاکستان افزایش داده است، اقدامی که با آنان در بخش افزایش عواید و پرداخت معاشات کارمندان دولتی کمک کرده است.

XS
SM
MD
LG