لینک های دسترسی

Breaking News

مرکز خبرنگاران افغان: طالبان مسوول یک رادیوی محلی را در ننگرهار بازداشت کردند


اتل‌خان ستانکزی، مدیر مسوول رادیو همیشه بهار در ولایت ننگرهار
اتل‌خان ستانکزی، مدیر مسوول رادیو همیشه بهار در ولایت ننگرهار

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که طالبان اتل‌خان ستانکزی، مدیر مسوول رادیو "همیشه‌بهار" در شهر جلال‌آباد را به دلیل نشر یک مطلب در صفحۀ فیسبوک‌اش بازداشت کرده اند.

این نهاد حامی خبرنگاران ناوقت روز سه‌شنبه ۲۹ نومبر (هشتم قوس) در خبرنامه‌ای گفت که اتل خان "روز دوشنبه بعد از نشر یک مطلب در فیسبوک در مورد فساد در میان مسوولان محلی امارت اسلامی در ولایت ننگرهار، از سوی اداره استخبارات بازداشت شده است."

مرکز خبرنگاران افغانستان خواستار رهایی بدون قید و شرط آقای ستانکزی از بند طالبان شده و از مقام‌های محلی این گروه در ننگرهار خواسته است که باید به خبرنگاران اجازه دهند تا بدون ترس و هراس از پیگرد، آزادانه به کار حرفه‌ای خود ادامه دهند.

دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) نیز در خبرنامه‌ای خواستار رهایی بی‌درنگ این خبرنگار محلی در ننگرهار شده است.

به گفتۀ نی، اتل‌خان استانکزی پس از نشر یک مطلب در صفحۀ فیسبوک‌اش، نخست به ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ننگرهار احضار شده و پس از آن، توسط ادارۀ استخبارات این گروه بازداشت و به جای نامعلوم منتقل شده است.

این نهاد حامی خبرنگاران افزوده است: "نی از مقامات محلی می‌خواهد تا اتل خان ستانکزی، مدیر مسوول رادیو تلویزیون همیشه‌بهار را آزاد کرده و در صورتیکه ادعایی وجود دارد، قضیه مربوطه را به کمیسیون تخطی رسانه‌ها جهت رسیدگی محول نماید."

این در حالی است که پیش از این، مرکز خبرنگاران افغانستان گفته بود که در جریان بیشتر از یک سال گذشته، حد اقل ۲۴۵ رویداد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها به ثبت رسانده که این واقعات شامل بازداشت‌، خشونت فزیکی، تهدید و ارعاب، جراحت و حتا کشته‌شدن دو کارمند رسانه‌ای بوده است.

مرکز خبرنگاران همچنان گفته بود که در این مدت، ۱۳۰ مورد بازداشت موقت توام با خشونت و تهدید توسط طالبان به ثبت رسیده است.

همچنان در تازه‌ترین مورد، هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان از افزایش بی‌سابقۀ خشونت علیه خبرنگاران در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفت که در بیشتر از یک سال گذشته، بیش از ۲۰۰ مورد نقض حقوق بشری علیه خبرنگاران را ثبت کرده است.

یوناما به تاریخ دوم نومبر (۱۱ عقرب) در تویتر نگاشت این تعداد بی‌سابقه خشونت‌ها علیۀ خبرنگاران، شامل دستگیری‌های خودسرانه، بدرفتاری، تهدید و ارعاب می‌شود.

XS
SM
MD
LG