لینک های دسترسی

Breaking News

سید باقر محسنی از بند طالبان آزاد شد


سید باقر محسنی، تحلیلگر افغان
سید باقر محسنی، تحلیلگر افغان

سید باقر محسنی، استاد پوهنتون و فعال سیاسی می‌گوید که به روز جمعه از سوی حکومت طالبان بازداشت شده بود و امروز ششم مارچ (۱۵ حوت) آزاد شد.

آقای محسنی در یک ویدیوی که در صفحهٔ فیسبوک‌اش نشر کرده است بدون ارایه جزییات گفته است که "مسایلی که مورد تشکیک بود به او تناسب جدی ثابت نشد و در واقع یک تردیدی وجود داشت که با گفتگو حل شد."

او گفت که در جریان سه روز توقیف، برخورد نادرست با وی صورت نگرفته است.

اما طالبان تا کنون دربارۀ بازداشت یا رهایی این استاد پوهنتون ابراز نظر نکرده اند.

پیش از این، سید میثم احسانی، امروز ششم مارچ (۱۵ حوت) به صدای امریکا گفته بود که آقای محسنی از "وضعیت خوب صحی‌اش اطمینان داده و از حمایت مردم افغانستان قدردانی کرده است".

جزییات بیشتر این مصاحبه را با کلیک روی پیوند ذیل ببیند:

پیش از این، سید مسعود کاظمی، از نزدیکان آقای محسنی گفته بود که این استاد پوهنتون با دو همراهش، به روز جمعه توسط افراد طالبان در کابل بازداشت و به جای نامعلومی انتقال داده شده اند.

سید باقر محسنی، با اشتراک در بحث‌های تلویزیونی همواره انتقادهای تندی را در مورد شیوۀ حکومت‌داری طالبان مطرح می‌کرد و پیش از این نیز از "فشار و سانسور" علیه رسانه‌ها توسط طالبان سخن زده بود.

آقای محسنی اخیراً در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته بود: "در برنامه آخر خط تلویزیون نور به همراه نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی قطر شرکت داشتم. اما این برنامه به دلیل فشار گروه حاکم از نشر بازماند. با تهدید، از عواقب نشر آن هشدار داده اند...من فکر می‌کنم اگر فشار و سانسور بیشتر شود، هیچ‌گونه صدای انتقاد نباشد، جامعه تک صدایی ره به جای نمی برد.

دادخواهی

به دنبال "بازداشت" آقای محسنی، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان کمپاینی را زیر نام "سید باقر محسنی را آزاد کنید" راه‌اندازی کرده بودند.

فوزیه کوفی، عضو پیشین پارلمان افغانستان در صفحۀ تویترش، به بازداشت آقای محسنی واکنش نشان داده و گفته بود: "مرگ تدریجی یعنی اینکه آزادی و حق‌ ابراز نظر و عقیده را نداشته باشید، مردم شاهد چنین وضع خفقان‌آور در گذشته هم بودند که دوام نکرد."

مجیب مهرداد، خبرنگار افغان در مورد بازداشت این منتقد حکومت طالبان گفته بود: "سید باقر محسنی با صداقت و شجاعت ستودنی و بی‌مانند از خواست‌های مردم با زبانی رسا در برابر طالبان در کابل سخن می‌گفت. حالا نوبت مردم است که برای رهایی‌اش تلاش کنند."

پیش از این طالبان، فیض‌الله جلال، استاد پوهنتون کابل را به دلیل انتقادات تند وی از این گروه برای چند روز بازداشت و به دنبال اعتراضات گسترده در شبکه‌های اجتماعی، دوباره رها کردند.

XS
SM
MD
LG