لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در بدل سه ماه آتش‌بس خواستار رهایی ۷۰۰۰ زندانی اند - نادری


گروه طالبان در ازای سه ماه آتش‌بس، خواستار رهایی ۷۰۰۰ زندانی آن گروه از زندان‌های حکومت افغانستان شده است.

نادر نادری، عضو و سخنگوی هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان روز پنجشنبه ۱۵ جولای (۲۴ سرطان) در یک کنفرانس خبری در کابل ضمن "بسیار بسیار سنگین" خواندن این خواست طالبان گفت که آن گروه همچنین خواستار حذف نام رهبران آن گروه از فهرست تحریم‌های ملل متحد شده اند.

تا کنون روشن نیست که حکومت افغانستان به این خواست طالبان چه پاسخی خواهد داد، اما پس از امضای توافق صلح میان طالبان و امریکا، حکومت افغانستان ۵۰۰۰ زندانی طالبان را از بند رها کرد.

آقای نادری گفت که در گذشته شاهد بودیم که آزادی پنج هزار زندانی طالبان نه تنها اوضاع را بهتر نکرد بلکه به شدت خشونت‌ها افزود.

بحث آتش‌بس سه ماهه در زمانی مطرح می‌شود که نبرد شدید میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در چندین ولایت ادامه داشته و هر دو طرف ادعا دارند که تلفات سنگینی را بر همدیگر وارد کرده اند.

نشر اظهارات آقای نادری مبنی بر طرح آتش‌بس از سوی طالبان، واکنش‌های زیادی را میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

مسکا دستگیر، استاد پوهنتون امریکایی افغانستان در یک پیام تویتر نگاشته است که پیشنهاد آتش‌بس از سوی طالبان به این خاطر است تا آن گروه ساحاتی را که در هفته‌های اخیر تصرف کرده اند، تحکیم بخشند و مانع تصرف آن از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان شوند.

طالبان در چند هفتۀ اخیر ده‌ها ولسوالی را در سرتاسر افغانستان تصرف کرده اند، اما مقام‌های امنیتی افغان گفته اند که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان از این ولسوالی‌ها عقب‌نشینی تکتیکی کرده اند.

جمشید یما امیری، کاربر دیگر افغان در فیسبوک نوشته است که هرگونه آتش‌بس در افغانستان باید مشروط به‌یک موافقه سیاسی باشد. آقای امیری نوشته است: "طالبان زیر نام آتش‌بس نباید برای یک جنگ فرسایشی دیگر و تسخیر مراکز شهرها آمادگی بگیرند".

در همین حال، قرار است روز جمعه هیاتی متشکل از نمایندگان دولت افغانستان و شماری از چهره‌های سیاسی افغان برای گفتگو با طالبان، به قطر برود.

XS
SM
MD
LG