لینک های دسترسی

Breaking News

پارلمان اروپا: همکاران افغان را نباید در معرض انتقامجویی قرار داد


رییس پارلمان اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۸ اگست (۲۷ اسد) گفت که اتحادیه اروپا مسوولیت پذیرش پناهجویان افغان را دارد و نمی تواند افرادی را که برای این اتحادیه در افغانستان کار می‌کردند، "در معرض انتقام جویی" قرار دهند.

دیوید ساسولی گفت پناهجویانی که از افغانستان وارد اروپا می شوند، باید مساویانه بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقسیم شوند.

آقای ساسولی که از لیتوانیا بازدید می‌کرد به خبرنگاران گفت: "ما باید از کسانی که با ما کار و همکاری کرده اند حافظت کنیم، نمی توانیم اجازه دهیم آنان با انتقامجویی روبرو شوند."

در همین حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در نخستین کنفرانس خبری خود روز سه شنبه به خبرنگاران گفت این گروه در صدد حملات انتقاجویانه نیستند و به هیچ کسی، بشمول کارمندان دولتی و ترجمانان نیروهای خارجی آسیب نخواهند رساند. او علاوه کرد که رهبری آنان عفو عمومی را اعلام کرده است و به همین

دلیل نمی‌خواهند با هیچ کسی "دشمنی" نگهدارند. آقای مجاهد افزود که حقوق زنان را در چارچوب قوانین اسلامی رعایت خواهند کرد.

اما بسیاری از افغانها به ویژه کسانیکه در دو دهه گذشته با نیروهای خارجی به رهبری ایالات متحده کار کرده اند نسبت به این وعده‌ها مشکوک استند و می‌خواهند افغانستان را ترک کنند.

رییس پارلمان اتحادیه اروپا گفت: "ما مسوولیت داریم. من فکر می کنم که کمیسیون اروپا می تواند اجازه تقسیم آنان را بین کشورهای عضو برای حفظ برابری بدهد، و این می‌تواند به سرعت انجام شود."

یک مقام امنیتی غربی روز چهارشنبه به رویترز گفت که بیش از ۲۲۰۰ دپلومات و دیگر غیرنظامیان با پروازهای نظامی از افغانستان خارج شده اند. اما این مقام واضح نساخت که چه تعداد افغان‌ها در میان کسانی که این کشور را ترک کرده اند، وجود دارد.

XS
SM
MD
LG