لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ و کروناویروس صنعت گردشگری بامیان را رکود بی‌پیشینه داده است


تشدید جنگ و سقوط پیهم ولسوالی‌ها در ولایت‌های همجوار بامیان و ناامنی در مسیرهای منتهی به این ولایت، صنعت گردشگری را در بامیان با رکود بی‌پیشینه مواجه کرده است.

مقام‌های محلی بامیان می‌گویند که در سال‌های گذشته کم از کم ۲۰۰ هزار گردشگر داخلی و صدها گردشگر خارجی از بند امیر و مناظر طبیعی و آبدات تاریخی بامیان در این فصل دیدن می‌کردند.

به گفتۀ مقام‌ها، امسال به دلیل تشدید و گسترش دامنۀ جنگ و شیوع دوبارۀ کروناویروس، تا کنون هیچ گردشگر خارجی از بند امیر دیدن نکرده و شمار گردشگران داخلی هم به ۱۰ هزار نفر کاهش یافته است.

اسحق موحدی، رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان به صدای امریکا گفت: "گردشگری ۷۰درصد به خاطر کرونا و نا امنی کاهش یافته است. از هر طرف راه مسدود است. از هوا هم ما پرواز نداریم و فعلاً وضعیت توریزم رضایت بخش نیست."

ولایت مرکزی بامیان با داشتن مناظر مسحور کنندۀ طبیعی و آبدات بی‌شمار تاریخی، در سال‌های گذشته پای گردشگران زیادی را نه تنها از ولایات دور و نزدیک این کشور، حتا از کشورهای خارجی به سود خود می‌کشاند.

پارک ملی بند امیر، تندیس‌های تخریب شدۀ بودا و ده‌ها ساحۀ فرهنگی و طبیعی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بامیان است.

کاهش شمار گردشگران در بامیان تشبثات و کار و بار را در بامیان نیز متضرر کرده و مالکان شماری از رستوران‌ها و زنان تجارت پیشۀ بامیان می‌گویند که امسال به دلیل نبود گردشگر کار و بار شان رونق ندارد.

زهرا نظری، بانوی تجارت پیشۀ بامیانی به صدای امریکا گفت که زنانی که در بخش‌های تجارتی، اقتصادی و فرهنگی کار می‌کنند، بیشتر متضرر شده اند.

مراد علی، مسوول رستوران صفا در بامیان نیز با شکایت از کساد بازار کارش گفت: "نه مسافر است و نه کار است. ما بیکار نشستیم. معاش شاگردان و حتا پول کرایه هوتل تاوان است."

از حدود شش ماه به اینسو، پروازهای تجارتی در بامیان نیز متوقف شده و شمار اندک گردشگران داخلی از مسیر جلریزولایت میدان وردک و مسیر غوربند ولایت پروان به بامیان سفر می‌کنند.

محمد طاهر زهیر، والی بامیان به صدای امریکا گفت: "به دلیل گسترش نا امنی و جنگ به صورت طبیعی، گردشگری از رونق افتاده است و با رکود مواجه شده است. امیدوار هستیم که با فرونشستن شعله‌های جنگ و مستقر شدن امنیت، بامیان بار دیگر میزبان توریستان و گردشگران باشد."

صنعت گردشگری در بامیان در دو دهۀ گذشته رشد خوب داشت اما امسال برعکس سال‌های گذشته بازارها، مهمانخانه‌ها و محلات سیاحتی این ولایت گرمی و جنب و جوش گذشته را ندارد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG