لینک های دسترسی

Breaking News

متقی به ایران: سرو صدا ایجاد نکنید و موضوع آب را سیاسی نسازید


سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان خطاب به مقامات ایرانی گفت که موضوع حقابهٔ این کشور از دریای هلمند را سیاسی نسازند.

امیر خان متقی امروز ۲۲ می (اول جوزا) در مراسم یادبود از اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان، گفت که حکومت این گروه در خصوص حقابهٔ ایران به موافقتنامهٔ سال ۱۳۵۱ میان دو کشور متعهد است.

اما این مقام حکومت طالبان افزود: "از حکومت ایران می‌خواهیم که موضوع حیاتی آب را سیاسی نسازند و بهتر است همچون مسایل را به عوض سر و صداهای مطبوعاتی از راه تفاهم و گفتگو‌های رو در رو حل نماییم."

این در حالی است که هفتهٔ گذشته، ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، به حکومت طالبان هشدار داد که حقابۀ ایران را از دریای هلمند بدهد.

رییسی گفت: "به حاکمان افغانستان می‌گویم این مطلب را عادی تلقی نکنند و موضوع ‏را جدی بدانند، اخطار می‌دهم حق مردم سیستان و مردم سیستان وبلوچستان را سریعتر بدهند."

رییسی تاکید کرد که حکومت طالبان به کارشناسان ایرانی اجازۀ بررسی سد کمال خان را بدهد و اگر آنها نبود آب را تایید کردند، ایران در این خصوص هیچ بحثی وجود ندارد.

متقی گفت که در بند کمال خان هیچ آبی وجود ندارد و صدها نفر از باشندگان سیستان و بلوچستان که روزمره به ولایت نیمروز رفت و آمد دارند، شاهد نبود جریاب آن در این ولایت اند.

اما سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در مورد تفتیش آب در بند کمال خان توسط کارشناسان ایرانی اشاره نکرد.

افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ تفاهمنامۀ توزیع آب هلمند را امضا کردند که بر اساس آن افغانستان باید سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب آب دریای هلمند را به ایران بدهد.

در این حال، طی سال‌های اخیر سدهای برق در امتداد این دریا ساخته شده و از سوی دیگر بیشتر مناطق افغانستان از جمله ولایات جنوب غربی و جنوبی چندین سال است که تحت تاثیر خشکسالی مداوم قرار دارند و سطح آب به مقدار زیاد کاهش یافته است.

متقی گفت که مردم افغانستان نیز از خشکسالی رنج می‌برند و آب اندکی اگر در بند‌های افغانستان هم وجود دارد، به دلیل خشکسالی و فاصله به طول ۶۰۰ کیلومتر با ایران، به این کشور نمی‌رسید.

در این حال، بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، مجلس نمایندگان پارلمان این کشور در بیانیهٔ از اظهارات رییس جمهور این کشور حمایت کرده و تلویحاً از حضور مهاجران افغان در این به مقامات طالبان هشدار داده است.

در بیانیه این مجلس آمده است "از حاکمان کشور برادر و مسلمان افغانستان که می‌دانند چند میلیون افغانستانی مهاجر، مهمان جمهوری اسلامی ایران استند، انتظار می‌رود به‌جای به‌کارگیری ادبیات نامناسب، زودتر نسبت به رهاسازی آب به کشورمان اقدام نمایند و نگذارند روابط دیرینه دو کشور برادر و همسایه دچار خدشه گردد."

حکومت‌های پیشین افغانستان گفته بودند که در سال‌های گذشته به دلیل چهار دهه جنگ و عدم مدیریت آب در افغانستان، سالانه حدود ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب به ایران سرازیر شده و این بیشتر از میزانی است که در معاهده تعیین شده است.

XS
SM
MD
LG