لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: پنجشیر تصرف شد؛ جبههٔ مقاومت: نشده


ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان، روز دوشنبه ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) ادعا کرد که جنگجویان آنان ولایت پنجشیر را "به گونهٔ کامل" تصرف کرده است.

این سخنگوی طالبان در یک پیام تویتر خود نوشته است که "آخرین تلاش‌های ما در راستای امنیت کامل کشور نتیجه داد و ولایت پنجشیر به گونه کامل فتح و در کنترول امارت اسلامی درآمد."

آقای مجاهد در ادامهٔ این پیام نوشته است که "در پنجشیر، تعداد از افراد باند یاغی‌ ها کوبیده شدند، بقیه شان فرار کردند و مردم مظلوم و باعزت پنجشیر از شرو گروگان گیری شان نجات یافتند.

این سخنگوی طالبان گفته است که به مردم پنجشیر اطمینان کامل می‌دهید که "با آن‌ها هیچگونه برخورد تبعیضی صورت نمی‌گیرد."

اما خبرگزاری فرانس پرس از نقل از مقام های "جبههٔ مقاومت ملی افغانستان" گزارش داده است که جنگجویان مقاومت ضد طالبان در پایگاه های استراتیژیک سراسر این ولایت حضور دارند و به مبارزهٔ شان ادامه می دهند.

این جبهه با نشر پیامی در صفحهٔ تویتر خود نوشته است که "به شما مردم افغانستان اطمینان می دهیم که مبارزه بر ضد طالبان و شرکای آنان تا زمان تامین عدالت و آزادی ادامه خواهد یافت."

در همین حال، علی میثم نظری، سخنگوی "جبههٔ مقاومت ملی افغانستان" در یک پیام تویتر خود نوشته است که "رهبرم و برادرم،‌احمد مسعود، در امان \است و به زودی برای مردم پیامی خواهد داد."

با این حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، ادعا کرده است که "با این فتح و تلاش‌های اخیر، کشور ما کاملا از گرداب جنگ بیرون شد و مردم ما در فضای آزادی، استقلال و آبادی، زندگی آرام و خورسند را خواهند داشت."

گروه طالبان در ۲۰ سال گذشته همواره ادعا می کرد که جنگ مسلحانهٔ آنان به خاطر حضوری نظامی قوای خارجی در افغانستان است و اگر قوای خارجی افغانستان را ترک کند، با سایر جناح افغانستان از طریق مذاکره اختلافات را حل و فصل خواهد کرد.

اما پس از خروج کامل قوای به رهبری ایالات متحده، نمایندگان ارشد این گروه فقط برای چند روز معدود با نمایندگان "جبههٔ مقاومت ملی افغانستان" گفت و گو کردند و سپس از شکست گفت و گو خبر دادند و حملات گسترده را بر ولایت پنجشیر راه اندازی کردند.

حال با وجود گزارش ها مبنی بر اختلافات جدی میان رهبران این گروه در مورد تشکیل حکومت جدید، برخی از رهبران طالبان گفته اند که به زودی "حکومت همه شمول" را در افغانستان تشکیل خواهند داد. اما معیار برای حکومت همه شمولی که این گروه از تشکیل آن صحبت می کند، مشخص نشده است.

XS
SM
MD
LG