لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت‌خانه‌های کدام کشورها در افغانستان فعال اند؟


با روی کار آمدن گروه طالبان، شماری زیادی از کشور‌ها سفارت‌خانه‌های شان را یا مسدود کرده اند و یا هم به بیرون از این کشور انتقال داده اند.

در تازه ترین انکشاف، ایتالیا گفته است که می‌خواهد سفارت خویش را به قطر انتقال دهد.

این روند اشاره به آن دارد که ممکن شماری دیگری از کشورهای غربی و اتحادیهٔ اروپا که سفارت‌خانه‌های شان را در کابل مسدود کرده اند نیز از دوحه برای روابط دپلوماتیک شان با افغانستان استفاده کنند.

در حالی حاضر، چین، روسیه،‌ پاکستان، ایران و ترکیه تنها کشورهایی اند که سفارت‌خانه‌های آن در کابل فعال باقی مانده است، اقدامی که فرصت‌ نفوذ مستقیم در حکومت جدید افغانستان را به آنان مساعد می‌سازد.

این در حالی است که گروه طالبان از جامعهٔ جهانی خواسته است تا روابط دپلوماتیک خویش را با افغانستان حفظ کنند.

این گروه همچنان به کرات گفته است که با سایر کشورها، به ویژه ایالات متحده خواستار روابط خوب است.

بلال کریمی، یک مقام ارشد طالبان و عضو کمیته فرهنگی این گروه به صدای امریکا گفت: "امارات اسلامی می‌خواهد روابط دپلوماتیک، اقتصادی و تجاری خوبی با امریکا بر اساس احترام متقابل و برابری داشته باشد."

ایالات متحده به تاریخ ۳۰ اگست اعلام کرد که حضور دپلوماتیک خویش در کابل را به حالت تعلیق در آورد.

انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ ایالات متحده در یک تویت نوشت که ماموریت دپلوماتیک این کشور را به دوحه، پایتخت قطر انتقال داده است و واشنگتن اکنون از این کشور برای مدیریت دپلوماسی خویش با افغانستان استفاده می‌کند.

طالبان بر خلاف رژیم تندرو قبلی خود در کابل، تحت نظارت جامعه جهانی قرار گرفته اند زیرا آنان تعهد کرده اند که سیستم حکومتداری آنان همه شمول بوده و نمایندگان تمام اقوام را در بر خواهد داشت و حقوق بشر به ویژه حقوق زنان را محترم خواهد شمرد.

این در حالی است که وزیر دفاع و خارجهٔ ایالات متحده امروز پنجم سپتمبر سفر شان به کشورهای خلیج، به ویژه قطر را آغاز می‌کنند؛ کشوری که به گفتهٔ این مقامات از همکاری آن تمجید خواهند کرد.

در این گزارش از معلومات خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG