لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان حدود ۷۰۰۰ گدا را از شهر کابل جمع آوری کرده که بیشتر آنان زنان اند


آمار حکومت طالبان نشان می‌دهد که ۷۰ درصد گداهای گردآوری شده از نقاط مختلف شهر کابل را زنان تشکیل می‌دهد.

معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان روز یکشنبه ۱۸ سپتمبر (۲۶ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفت که شش‌هزار و ۹۰۰ گدا از نقاط مختلف شهر کابل جمع‌آوری شده که از این میان چهارهزار و ۶۱۷ تن آنان زنان اند.

در اعلامیه آمده است که از جملۀ این زنان تنها یک‌هزار و ۲۳۱ تن آنان مستحق شناخته شده اند و متباقی گداهای ''حرفه‌ای'' استند.

معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان گفته است: "همچنان از میان گداهای جمع‌آوری شده به تعداد ۵۷۹ تن مرد بوده که پس از ارزیابی تعداد ۱۶۴ تن آن‌ها مستحق و به تعداد ۴۱۵ تن دیگر شان گداهای حرفه‌ای شناسایی شده‌اند."

بر اساس آمار حکومت طالبان در میان گداهای جمع‌آوری شده بیش از یک‌هزار و ۷۰۴ کودک نیز شامل اند که ۹۱۱ تن آنان مستحق استند و ۳۹ کودک بی‌سرپرست اند.

در اعلامیه آمده است: "کودکان گدای بی‌سرپرست پس از بایومتریک به مراکز آموزشی وزارت کار و امور اجتماعی فرستاده شده‌ اند. در این مراکز علاوه بر اعاشه به کودکان بی‌سرپرست زمینه‌ای آموزش نیز فراهم می‌شود."

این در حالی است که جمعیت هلال احمر افغانی پروسه‌‌ٔ کمک‌های نقدی را به گداهای مستحق آغاز کرده و حکومت طالبان گفته است که تاکنون صدها تن از این کمک‌ها مستفید شده ‌اند.

اما هنوز مشخص نیست که حکومت طالبان با گداهای ''حرفه‌ای'' چه برخوردی خواهد کرد.

با تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان در ماه اگست سال پار، زنان کارمند در اداره‌های دولتی و غیردولتی از رفتن به وظیفه محروم شدند. در حال حاضر، فقط در چند سکتور معدود، به شمول صحت و معارف، زنان مصروف کار اند.

زرمینه، یکی از زنان گدا در غرب کابل، به صدای امریکا گفت که شوهرش معلول است و توانایی کار را ندارد و یک پسرش که در اردو بود، سه سال پیش در جریان نبرد با طالبان در هلمند کشته شد.

زرمینه افزود که اکنون تنها یک پسر ۱۴ ساله دارد که در یک ورکشاپ موتر شاگرد است و هفتۀ ۲۰۰ افغانی معاش دارد.

او گفت: "با این پول نان خشک خریده نمی‌توانیم چه برسد به اینکه کرایه خانه بدهیم. اگر گدایی نکنم، چی کنم. کمک‌های موسسات هم به ما نمی‌رسد. از همین گدایی زندگی خود را می‌گذرانیم."

نجیب، یکی دیگر از گداهای شهر کابل که معلولیت دارد، به صدای امریکا گفت که با وضعیت فزیکی دارد،‌هیچ کسی به وی کار نمی‌دهد و زمینۀ کار نیز در شرایط کنونی وجود ندارد.

او گفت که دست‌اش در انفجار کلپ میوند چند سال پیش قطع شد و یک چشمش نیز دید کمتر دارد.

نجیب افزود: "بعد از اینکه از شفاخانه رخصت شدم، توان کار نداشتم و حالا هم ندارم. پنج اولاد قد و نیم قد دارم... اگر کار دیگه نمی‌توانم از مردم خیرات جمع می‌توانم. به خاطری که اولادهایم گرسنه نمانند، گدایی می‌کنم."

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان، در اواسط ماه اسد سال روان خورشیدی با صدور حکمی به معاونیت اقتصادی رییس‌الوزرای این گروه دستور داد که گداها را از شهر کابل جمع‌آوری و به مشکلات آنان رسیدگی کند.

بر اساس آمار سازمان‌های معتبر بین‌المللی، سطح نیازمندی‌های بشری با گذشت هر روز در افغانستان بلند می‌‌رود و هم اکنون نیز ۹۰ درصد جمعیت این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند و ۵۵ درصد جمعیت به کمک‌های بشری نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG