لینک های دسترسی

Breaking News

هیات طالبان برای خریداری مواد خوراکی و غیر خوراکی به روسیه سفر می کند


وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته است که قرار است هیاتی تجارتی این گروه به منظور خریداری مواد اولیه خوراکی و غیرخوراکی به مسکو، پایتخت روسیه، سفر کند.

سفر هیات طالبان به روسیه در حالی صورت می گیرد که بهای مواد اولیه در افغانستان بیش از حد افزایش یافته است.

مولانا زهیر، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان، به صدای امریکا گفت که قرار است این هیات به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، در روزهای نزدیک به مسکو سفر کند.

آقای زهیر گفت که هدف اساسی سفر این هیات خریداری مواد اولیه خوراکی و غیرخوراکی است و در این راستا جلسات متعدد آنلاین بین ادارات ذیربط هر دو جانب صورت گرفته و راجع به نیازمندی و سایر موضوعات تخنیکی، مفصل بحث شده است.

زهیر افزود: "بخشی از اهداف این سفر خریداری مواد اولیه خصوصا گندم، آرد، روغن خوراکی، مواد نفتی و تحکیم و انکشاف تجارت و ترانزیت دو جانبه می باشد. امیدوار استیم سفر پر دستاورد به هر دو کشور باشد."

روسیه زمانی شریک تجاری اصلی افغانستان بود، اما به گفتۀ اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، تجارت بین افغانستان و روسیه به شدت کاهش یافته است.

خان جان الکوزی، عضو هیات مدیرۀ این اتاق، گفت که افغانستان در سال گذشته به ارزش نزدیک به ۱۶۰ میلیون دالر کالا از روسیه وارد کرد، در حالیکه صادرات این کشور به روسیه حدود سه میلیون دالر بود.

الکوزی گفت که تاجران افغان در بخش وضع مالیات بلندتر از سوی روسیه بر کالاهای تجارتی نسبت به سایر کشورهای آسیای میانه مشکل دارند که آن را با اتشۀ تجارتی روسیه در کابل در میان گذاشته اند.

آقای الکوزی گفت: "آنان تقاضا کردند که یک هیات به مسکو سفر کند و در یک کنفرانس اقتصادی شرکت کند" و افزود که قرار است هیات طالبان مسوده‌ای را با اتاق تجارت روسیه امضا کند که در زمان حکومت جمهوریت تهیه شده بود.

این عضو هیات مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت که تلاش ها برای بهبود و گسترش تجارت با روسیه جریان دارد و ابراز امیدواری کرد که با سفر هیات تجارتی حکومت طالبان مشکلات تاجران افغان در بخش صادرات در روسیه حل شود.

در حال حاضر، ارزش افغانی در برابر دالر امریکایی در افغانستان تغییر نکرده و یک دالر امریکایی در سرای شهزاده کابل روز پنجشنبه به کم و بیش ۸۹ افغانی تبادله می شد، اما در کنار نرخ مواد اولیه، بهای تیل دیزل و پترول به شدت در این کشور افزایش یافته است. در حال حاضر، یک لیتر دیزل بیش از ۱۰۰ افغانی و یک لیتر پترول نیز به ۸۵ افغانی رسیده است.

بیکاری و افت شدید درآمد مردم از یکسو، افزایش بهای مواد اولیه خوراکی از سوی دیگر به شدت مردم را در شرایط دشوار قرار داده است.

این در حالی است که به گفتۀ کارشناسان اقتصادی، پس از تهاجم روسیه بر اوکراین، نرخ مواد خوراکی در بازارهای جهانی افزایش یافته و افغانستان نیز از این امر مستثنا نیست.

شبیر بشیری، کارشناس اقتصاددان، به صدای امریکا گفت که بیشتر آرد و روغنی که به افغانستان وارد میشود، محصولات روسیه و آسیای مرکزی است که از زمان جنگ روسیه و اوکراین قیمت ها افزایش یافته است.

این در حالی است که بر اساس گزارش اخیر دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد(اوچا)، افغانستان یکی از شش کشور جهان است که کمک های بشردوستانه می تواند به جلوگیری از قحطی و سوءتغذیه در این کشور کمک کند.

اوچا میگوید که با توجه به خشکسالی های پیاپی، بیکاری و از دست دادن درآمد خانواده ها، پیش بینی میشود که ۱۸.۹ میلیون نفر در افغانستان که ۴۵درصد جمعیت این کشور را تشکیل میدهند، در سال جاری بیشترین میزان گرسنگی را تجربه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG