لینک های دسترسی

Breaking News

ایران علاقمند سرمایه‌گذاری در بخش برق در افغانستان است – طالبان


شرکت برق‌رسانی‌ افغانستان (برشنا) می‌گوید که بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل، در دیدار با مقام‌های این شرکت از علامندی کشورش برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی در افغانستان خبر داده است.

این شرکت روز جمعه ۱۷ جون (۲۷ جوزا) در اعلامیه‌ای به نقل از آقای امینیان گفته است که ایران می‌خواهد در کنار دیگر پروژه‌ها، روی چندین پروژه برق در این کشور سرمایه‌گذاری کند.

شرکت برشنا افزوده که سفیر ایران در کابل از تیم تخنیکی این شرکت خواسته است که به تهران سفر کرده و در مورد چگونگی سرمایه‌گذاری در بخش برق با مقام‌های آن کشور بحث و گفتگو کند.

مقام‌های طالبان از علاقمندی ایران در این بخش استقبال کرده و گفته اند که به زودی یک هیات را برای ایران خواهند فرستاد. سفارت ایران در کابل تا کنون در این مورد چیزی نگفته است.

این در حالی است که در ۲۰ سال گذشته، در بخش انرژی به ویژه ایجاد بندهای برق در افغانستان کمتر سرمایه‌گذاری شده و بسیاری از پروژه‌های ساخت بندهای آب‌گردان نیمه تمام باقی مانده است.

سال گذشته مقام‌های حکومت پیشین افغانستان گفته بودند که کار ساخت ۱۳ بند آب در این کشور جریان دارد و قرار است به زودی کار برخی این بندها تکمیل و افتتاح شوند.

به گفتۀ آنان، پیشرفت‌های زیادی برای ساخت بند‌های، کجکی در هلمند، بخش‌آباد در فراه، مچلغو در پکتیا، سلطان در غزنی، توری در زابل، پلتو در پکتیکا، شاه و عروس در کابل، پاشدان در هرات، شورابک در بدخشان و بند‌های سرآب و شفلوغ در ولایت ارزگان صورت گرفته است.

افغانستان متکی به برق وارداتی از کشورهای همسایه است و در حال حاضر، حدود ۱۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که ۷۰ درصد آن را از اوزبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد کرده و ۳۰ درصد دیگر را از منابع داخلی تامین می‌کند.

مقام‌های ایرانی در حالی از سرمایه‌گذاری در بخش انرژی در این کشور خبر داده اند که پیش از این، تهران از ایجاد بندها در دریای هلمند (هیرمند) به ویژه بند‌های آب کمال خان در نیمروز و سلما در هرات مخالفت نشان داده بود.

مقام‌های آن کشور گفته بودند که ایجاد چندین بند برق و بندهای آب‌گردان در افغانستان در مسیر این دریا احداث شده است که این امر سبب کمبود آب در بخش‌های ایران شده است.

اما اخیراً حکومت طالبان اعلام کرد که آنان بر تطبیق معاهدۀ سال ۱۳۵۱ خورشیدی میان افغانستان و ایران در مورد حقابۀ آن کشور از دریای هلمند (هیرمند) موافقت کامل دارند.

XS
SM
MD
LG