لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: چشم‌اندازی برای به رسمیت شناختن طالبان وجود دارد


ضمیر کابلوف (سمت راست قطار نخست) در کنار امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان
ضمیر کابلوف (سمت راست قطار نخست) در کنار امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان

روسیه بار دیگر برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان تمایل نشان داده و پیش‌شرط آن را ایجاد حکومت همه‌شمول از سوی گروه طالبان عنوان کرده است.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در مصاحبه با کانال یک تلویزیونی آن کشور گفته است که چشم‌اندازی برای به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان از سوی روسیه وجود دارد.

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داده است که آقای کابلوف در این مصاحبه گفته است که مسکو بدون درنظرداشت دیدگاه ایالات متحده یا هر کشور دیگر، در زمینۀ به رسمیت شناختن حکومت طالبان اقدام خواهد کرد.

کابلوف در این مصاحبه گفت: "چنین چشم‌اندازی وجود دارد. رییس جمهور [پوتین] و وزیر خارجه [لاوروف] شرایط روسیه را شرح داده اند. حکومت همه‌شمول قومی-سیاسی باید نخستین گام در این راستا باشد. هیچ چیزی را در این مورد پنهان نمی‌کنیم و با صراحت این را به شرکای افغان خود می‌گوییم. به محض اینکه چنین چیزی [ایجاد حکومت همه‌شمول] اتفاق بیفتد، مبنایی برای بحث‌های جدی وجود خواهد داشت. ما بدون در نظر داشت اینکه ایالات متحده و دیگر کشور‌‎ها چی فکر می‌کنند، اقدام خواهیم کرد."

ایالات متحده و دیگر متحدان غربی آن نیز ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان را که در آن نمایندگان همه اقشار و احزاب سیاسی، اقلیت‌های قومی و دینی حضور داشته باشند و احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران را از شرایط اساسی هرگونه تعامل احتمالی با طالبان عنوان کرده اند.
نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان همچنین گفت: "به خاطر نگهداشتن قدرت، آنان [طالبان] باید به این [ایجاد حکومت همه‌شمول] توافق کنند.

حکومت طالبان که اکثریت مطلق اعضای آن از قوم پشتون و همه اعضای گروه طالبان و شبکۀ حقانی اند، نه تنها از سوی مخالفان سیاسی این گروه به شمول چهره‌های سیاسی حکومت پیشین افغانستان به خاطر تک قومی بودن مورد انتقاد قرار گرفته است، بلکه در این اواخر اعضای غیرپشتون طالبان نیز از این وضعیت ابراز نارضایتی کرده اند.

در تازه ترین مورد، شماری از رسانه‌های داخلی افغانستان از ایجاد اختلافات بین حکومت طالبان و مولوی مهدی مجاهد، یکی از قوماندانان محلی این گروه در ولایت سرپل خبر داده اند.

در یک نوار صوتی منسوب به مهدی، این فرمانده طالبان که از قوم هزاره است،‌ با لحن تند، ظاهراً از ترکیب تک قومی حکومت طالبان انتقاد کرده و گفته است: "ما [مردم هزاره] یک ملت هستیم. یک واقعیت انکار ناپذیر این سر زمین هستیم. چرا این قدر کم مهری، چرا این قدر کم توجهی،‌ چرا این قدر کم لطفی، چرا این قدر حقارت...ای افغان ها! اگر پشتون استید،‌ اگر ازبیک استید، تاجیک استید،‌ هزاره استید، همه برای بیرون رفت از مشکلات راه دیگری نداریم. جز راه برادری، برابری،‌ عدالت اجتماعی و همدیگر پذیری."

طالبان مدعی اند که حکومت آنان همه شمول است. این گروه در چند ماه اخیر با ایجاد کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان کوشیده است که مقام‌های پیشین افغان را که در خارج به سر می‌برند به افغانستان فرا بخواند که تا کنون تنها چند چهرۀ معدود سیاسی پیشین افغان به آن کشور برگشته اند.

اما در زمینۀ احترام به حقوق بشر و حقوق زنان و دختران، کارکرد طالبان در ده ماه گذشته نه تنها دلگرم کننده نبوده بلکۀ مایۀ انتقاد و تاسف ملل متحد، نهادهای مدافع حقوق بشر و کشورهای غربی بوده است.

افزون بر ممانعت از کار زنان در ادارات، به استثنای چند ادارۀ معدود، و جلوگیری از ادامۀ تحصیل دختران از صنف ششم به بالا، طالبان محدودیت‌هایی را در زمینۀ سیر و سفر آزادانه و بدون همراه زنان و نیز نحوۀ پوشش زنان وضع کرده اند که با انتقاد گستردۀ جهانی مواجه شده است.

با آنکه از ایجاد حکومت طالبان در افغانستان ده ماه سپری می‌شود، تا کنون هیچ کشوری حکومت آن گروه را به رسمیت نشناخته است، حتا پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحدۀ عرب که در حاکمیت قبلی طالبان –بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱- تنها سه کشوری بودند که حاکمیت طالبان را در افغانستان به رسمیت شناخته بودند.

XS
SM
MD
LG