لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: در بلخاب جنگ وجود ندارد و خبر تلفات غیرنظامیان دور از حقیقت است


عکس آرشیف
عکس آرشیف

به دنبال نشر گزارش‌ها در خصوص تلفات غیرنظامیان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، طالبان می‌گویند که جنگ در این ولسوالی اصلاً وجود ندارد و گزارش‌ها در مورد تلفات غیرنظامیان "کاملاً نادرست و دور از حقیقت" است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، به صدای امریکا گفت که دو روز پیش برخی از "باغی‌ها" تلاش داشتند از حکومت طالبان نافرمانی بکنند که پس از رسیدن نیروهای این گروه از ولسوالی بلخاب فرار کردند.

او افزود که درگیری کوتاهی در این ولسوالی صورت گرفت، اما به گفتۀ او، اکنون امنیت تامین بود و به غیرنظامیان نیز آسیبی نرسیده است.

شماری از نهاد های بین المللی، به شمول سازمان عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر امروز ۲۷ جون (ششم جوزا) با اظهار نگرانی از وضعیت در ولسوالی بلخاب گفتند که طالبان در این ولسوالی دست به اقدامات انتقامجویانه، به شمول "اعدام‌ها" و "مجازات دسته جمعی" غیر نظامیان زده اند.

اما ذبیح الله مجاهد گفت: "متاسفانه که نهاد های بین المللی گاهی راپورهای خود را بر اساس افواهات و راپورهای نادرست تهیه می‌کنند."

او بدون گرفتن نام شخص یا گروهی خاصی گفت که از این نهادها سوء استفاده صورت می‌گیرد.

در همین حال، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، نیز گفته است که طالبان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل کم از کم ۲۰ غیرنظامی، به شمول دهقانان و چوپانان بی‌گناه را "محاکمۀ صحرایی و تیرباران" کرده اند.

آقای محقق در صحبت با صدای امریکا گفت که گفته‌های اش "مستند" است و هیات حقیقت‌یاب مستقل مانند ملل متحد می‌تواند در این زمینه تحقیق کند.

محقق افزوده است که طالبان با فرستادن بیش از ۸۰۰۰ نیرو به این ولسوالی، تا کنون بخش‌های مرکز این ولسوالی را در کنترول خود گرفته اند. اما سخنگوی حکومت طالبان گفته است که این ولسوالی در کنترول کامل نیروهای طالبان قرار دارد.

پیش از این، وزارت دفاع طالبان از درگیری با افراد مولوی مهدی مجاهد، یکی از قوماندانان هزارۀ این گروه در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، خبر داده بود.

وزارت دفاع حکومت طالبان گفته بود که عملیات مشترک تصفیوی را علیه "بغاوت‌گران" در مربوطات ولسوالی بلخاب این ولایت راه اندازی کرده و تلاش برای از بین بردن این قوماندان جریان دارد.

مولوی مهدی مجاهد، یکی از فرماندهان پیشین گروه طالبان، بود که به تازگی از صف این گروه جدا شده و علیه آنان سلاح برداشته است.

XS
SM
MD
LG