لینک های دسترسی

Breaking News

انکار طالبان از کشتارهای هدفمند و نقض توافقنامۀ دوحه


محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که آن گروه به تعهدات خود بر اساس توافقنامۀ صلح با ایالات متحده پابند بوده و آن را نقض نکرده است، حالانکه مقام‌های افغان و امریکایی مدعی اند که طالبان به تعهدات شان از قطع رابطه با گروه‌های تروریستی به شمول القاعده گرفته تا کاهش خشونت و مذاکرات صلح بین‌الافغانی پابند نبوده اند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در مصاحبه با صدای امریکا از ارایۀ پاسخ مشخص به اینکه آیا طالبان روابط شان را با القاعده قطع کرده اند یا خیر، پرهیز کرد و گفت در توافقنامۀ امریکا-طالبان آمده است که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشور دیگری استفاده نشود و به گفتۀ وی طالبان به همین اصل پابند اند و تا کنون چنین کاری صورت نگرفته است.

هفتۀ گذشته، دفتر مفتش وزارت دفاع ایالات متحده بر بنیاد اطلاعات استخبارات دفاعی پنتاگون در گزارشی به کانگرس ایالات متحده گفت که طالبان روابط خود را با القاعده قطع نکرده و بر اساس این گزارش اعضای القاعده در صفوف و ساختارهای سوق و ادارۀ طالبان مدغم شده اند.

کشتارهای هدفمند

آقای نعیم در این مصاحبه همچنین دست داشتن آن گروه در کشتارهای هدفمند در افغانستان را رد کرد و گفت که "کشتن افراد ملکی در پالیسی" آن گروه نیست. در چند ماه گذشته شمار زیاد فعالان مدنی و حقوق بشر، خبرنگاران، قضات و کارمندان حکومت افغانستان در حملات هدفمند کشته شده اند و حکومت افغانستان گروه طالبان را مسوول این حملات می‌خواند.

دفتر سرمفتش وزارت دفاع ایالات متحده با اشاره به افزایش خشونت‌ها و کشتارهای هدفمند در افغانستان گفته است که طالبان در تلاش استراتیژیک برای افزایش نفوذ شان در مذاکرات صلح با حکومت افغانستان، به خشونت در سرتاسر آن کشور متوسل شده اند.

ملل متحد نیز هفتۀ گذشته گزارش داد که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳۰۳۵ غیرنظامی افغان در جنگ‌ و خشونت‌ها به شمول کشتارهای هدفمند در افغانستان کشته و ۵۷۸۵ غیر نظامی دیگر زخمی شده اند که بر اساس این گزارش طالبان مسوول ۴۶ درصد این تلفات اند.

کاهش خشونت

برخلاف توافقنامۀ دوحه که یکی از تعهدات طالبان در آن کاهش خشونت در افغانستان بود، در یکسال گذشته خشونت و جنگ همچنان در افغانستان ادامه داشته است و بر اساس گزارش ملل متحد، مذاکرات صلح افغانستان که در ۱۲ سپتمبر ۲۰۲۰ میلادی در دوحه آغاز شد، نه تنها تا حالا نتوانسته است که از میزان آسیب‌ها به غیرنظامیان بکاهد، بلکه منجر به افزایش آن شده است.

اما محمد نعیم می‌گوید که خشونت طالبان در یکسال گذشته کاهش یافته است. او مدعی است که طالبان پس از امضای توافقنامۀ دوحه حملات خود را برای سقوط دادن ولایت‌ها و ولسوالی‌های افغانستان توقف داده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش ادارات امنیتی افغانستان، هم اکنون درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در کم از کم ۲۰ ولایت افغانستان جریان داشته و این جنگ هر روز از نظامیان و غیرنظامیان افغان قربانی می‌گیرد.

بررسی توافقنامۀ دوحه

با توجه به وضعیت جاری در افغانستان، حکومت جدید ایالات متحده به رهبری جو بایدن در حال بررسی توافقنامۀ دوحه است که یک برآیند احتمالی آن تمدید حضور نظامیان امریکایی در افغانستان فراتر از اول می ۲۰۲۱ می‌باشد؛ ضرب الاجلی که در توافقنامۀ امریکا-طالبان برای خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان تعیین شده است.

در پاسخ به پرسشی در مورد واکنش طالبان به احتمال ادامۀ حضور نظامیان امریکایی در افغانستان فراتر از اول ماه می، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت: " این موضوع اصلاً مطرح نیست. مشکل حل شده. در توافقنامه [دوحه] تعهد سپرده شد همه جهت ها تعهد کردند. شورای امنیت و کشورهای بزرگ تایید کردند. توافقنامه قابل تنفیذ است و باید عملی شود."

با آنکه طالبان بر خروج قوای خارجی از افغانستان تا اول می تاکید دارند، تقاضا برای ادامۀ حضور نظامیان خارجی در آن کشور فراتر از ماه می رو به افزایش است.

در تازه ترین مورد، جک رید، سناتور دموکرات و رییس کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس سنای امریکا گفته است که رییس جمهور جو بایدن نباید تمام قوای امریکایی را تا اول ماه می از افغانستان بیرون کند تا به گفتۀ وی به دپلومات‌ها فرصت بیشتر مذاکره داده شود تا به توافق صلح میان حکومت افغانستان و طالبان دست یابند.

طالبان پیش از این هشدار داده بودند که اگر نیروهای خارجی بر اساس توافقنامۀ دوحه تا ماه می افغانستان را ترک نکنند، حملات آن گروه بر آنان از سر گرفته خواهد شد. پس از امضای توافقنامۀ دوحه، طالبان حملات خود را بر نیروهای خارجی مستقر در افغانستان متوقف کردند.

XS
SM
MD
LG