لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت: در توافق دوحه با حکومت افغانستان مشوره‌ لازم نشده بود


شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که هنگام امضای توافقنامۀ صلح میان ایالات متحده و گروه طالبان، مشوره‌های لازم با حکومت افغانستان صورت نگرفته بود.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی این شورا روز یکشنبه ۲۱ فبروری (سوم حوت) با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که این توافقنامه نتوانست منجر به صلح، ختم جنگ، توقف خون‌ریزی و بهبود وضعیت زندگی افغان‌ها شود.

او افزود: "در این توافقنامه برخی اصطلاحاتی به کار رفته، حتا اندازه‌گیری تلفات انسانی به اعداد مشخص شده، فروکش جنگ، کاهش خشونت و برخی اصطلاحاتی دیگر است که در آن معافیت و رضایت یک بخشی از جنگ معلوم می‌شود."

آقای اندر تاکید کرد که حکومت افغانستان خواهان ریختن حتا یک قطره خون نیست و پاسداری از این کشور وظیفۀ حکومت است و مساله جنگ و صلح را نیز از همین منظر می‌نگرد.

شورای امنیت ملی افغانستان در حالی در مورد توافقامۀ دوحه که حدود یک سال پیش میان ایالات متحده و طالبان امضا شد، واکنش نشان می‌دهد که ادارۀ جدید ایالات متحده بازنگری آن را روی دست گرفته است.

ادارۀ جو بایدن گفته است که توافقنامۀ صلح امریکا - طالبان را که به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در قطر امضا شد، بازنگری می‌کند تا دیده شود که طالبان به چه مقیاسی به تعهدات شان پابند بوده اند.

از سویی هم، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در تازه‌ترین مورد گفته است که حکومت تحت رهبری وی از روند دپلوماتیک که در افغانستان جریان دارد و ختم جنگ حدود ۲۰ ساله در آن کشور، به شدت حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG