لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان مانع خروج کارمندان افغان یک سازمان بریتانیایی شدند


بر اساس گزارش رسانه‌های بریتانیایی، طالبان روز پنجشنبه دوم سپتمبر (۱۱ سنبله) یک سرباز پیشین بریتانیایی را که قصد تخلیه ۵۰ کارمند افغان و ۳۵۰ نفر از بستگان آن‌ها را داشت، برای مدت کوتاهی بازداشت کردند.

بن سلیتر، رییس مجموعه‌ای از سازمان‌های غیر انتفاعی (NGO) مستقر در کابل می گوید که پس از آنکه مقامات بریتانیایی ویزه کارمندانش را که عمدتاً زنان اند نتوانست به موقع صادر کند، او خود اقدام به تخلیه این کارمندان و بستگان شان کرد.

آقای سلیتر به خبرنگاران بریتانیایی گفت که طالبان برای چند ساعت او را مورد بازجویی قرار دادند و سپس رهایش کرده و گفتند که می‌تواند با یک معاون خود از مرز عبور کند، اما بقیه کارمندانش باید در افغانستان بمانند زیرا هیچ یک از آنان ویزه بریتانیا را نداشتند.

آقای سلیتر به روزنامهٔ بریتانیایی تلگراف گفت: "این واقعاً یک فاجعه است. این منزجر کننده است. این بسیار وحشتناک است."

او و کارمندانش پیش از دستگیری و بازجویی، دو روز را در هوتلی در نزدیکی پایگاه مرزی گذراندند. آقای سلیتر گفت که همچنین از او پرسیده شد که چرا برخی از زنان مجرد در بین کارمندانش بدون شوهر در هوتل اقامت دارند.

بن سلیتر ۳۷ ساله که سرباز پیشین پولیس نظامی شاهی بریتانیا می‌باشد، علناً از وزارت خارجهٔ بریتانیا به دلیل عدم صدور ویزهٔ به موقع برای کارمندانش انتقاد شدید کرد. او روز پنجشنبه گفت که مقامات بریتانیا را در مورد برنامهٔ فرارش در جریان گذاشته بود و از آنان خواسته بود که زمینهٔ عبور از مرز را برای آنان تسهیل کنند.

در همین حال تلاش ناموفق سلیتر در انتقال کارمندان افغان‌اش از افغانستان بر انتقادات سیاسی از روند تخلیه ماه گذشته در لندن افزوده است و فشار ها بر دامینیک راب، وزیر خارجهٔ بریتانیا افزایش یافته است. منتقدان، از جمله روسای کمیته‌های خارجی و دفاعی پارلمان بریتانیا، آقای راب را به عدم آمادگی برای بحران متهم کرده اند.

آقای راب هنگامی که دولت اشرف غنی در حال سقوط بود و طالبان به دروازه‌های کابل رسیده بودند، در تعطیلات خانواده‌گی به سر می‌برد.

اد دیوی، رهبر لیبرال دموکرات‌های بریتانیا می‌گوید: "دامینیک راب باید تا کنون سه بار استعفا می‌کرد؛ به دلیل ماندن در ساحل (رخصتی)، عدم پاسخگویی وزارت امور خارجه به هزاران افغان که در تلاش خروج از کشور بودند؛ و این واقعیت که هزاران افغان که به ما کمک کرده اند اکنون سرگردان استند. "

بریتانیا موفق شد ماه گذشته ۱۷۰۰۰ نفر، به شمول ۸۰۰۰ شهروند افغانستان را به بیرون از این کشور انتقال دهد. مقامات بریتانیایی می‌گویند که هنوز هم حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ شهروند بریتانیا و حدود ۹۰۰۰ افغان در معرض خطر انتقامجوی طالبان در افغانستان باقی مانده اند.

احزاب مخالف و برخی از قانونگذاران حزب حاکم بریتانیا می‌گویند که رقم افرادی که باید از افغانستان بیرون شوند به مراتب بیشتر از رقم ارایه شده است. آقای راب نیز روز چهار شنبه اذعان کرد که نمی‌تواند رقم "قطعی" افغانان که واجد شرایط اسکان مجدد در بریتانیا اند و فعلاً در افغانستان بخاطر کار با نیروهای بریتانیایی در معرض خطر قرار دارند، را ارایه دهد. او همچنان اعتراف کرد که تاکنون ۵۰۰۰ ایمیل افغان‌ها که به وزارت خارجه رسیده، خوانده نشده است.

افزون بر این، تلاش ناموفق سلیتر برای عبور کارمندان‌اش از مرز زمینی نگرانی‌های را مبنی بر اجازه ندادن افغان‌ها برای خروج از افغانستان بیشتر می‌کند. طالبان هفتهٔ گذشته به رهبران کشورهای غربی تعهد کردند که مانع خروج افغان‌های که می‌خواهند این کشور را ترک کنند، نخواهد شد.

این در حالی است که تمام کشورهای همسایه مرزهای خود با افغانستان را مسدود کرده اند و تمایلی به پذیرش پناهجویان جدید ندارند. اما کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) از کشورهای همسایه افغانستان خواسته است تا مرزهای خود با افغانستان را باز کنند.

کترین مهونی، سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در هفتهٔ جاری به صدای امریکا گفت: "ما طی هفته گذشته درخواست های خود را از کشورهای همسایه برای باز نگه داشتن مرزهای شان به دلیل شدت وضعیت تشدید کرده ایم و اگر هر افغان نتواند به مصوونیت برسد، این امر جان آنان را به خطر می اندازد".

XS
SM
MD
LG