لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: با پاکستان همکاری‌ امنیتی دوجانبه را به بحث گرفتیم 


گروه طالبان می‌گوید که با مقامات پاکستانی در مورد همکاری امنیتی دوجانبه، به شمول اقدامات لازمی در گذرگاه‌ها برای جلوگیری از تردد تروریست‌ها به پاکستان، بحث کردند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان دیروز ششم سپتمبر (۱۵سبنله) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که یک هیات پاکستانی به رهبری جنرال فیض حمید، رییس ادارهٔ استخبارات پاکستان در کابل با مقامات طالبان در این خصوص صحبت کرد.

او افزود که مقامات پاکستانی در مورد رهایی صدها زندانی، پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، که در حملات خشونت‌بار در پاکستان دخیل بودند به مقامات این گروه اظهار نگرانی کردند.

ذبیح الله مجاهد علاوه کرد که به مقامات پاکستانی اطمینان داده شد که از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده نخواهد شد. او افزود که در مورد موجویت یک سیستم امنیتی در دروازه‌های مرزی برای شناسایی افرادی که در صدد آسیب رسانیدن به پاکستان اند نیز بحث صورت گرفت.

سخنگوی طالبان گفت که این گروه به مقامات پاکستانی تاکید کردند که گذرگاه‌ها را به روی شهروندان افغانستان باز نگهدارند.

منابع رسمی در اسلام باید نیز به صدای امریکا گفتند که رییس ادارهٔ استخبارات این کشور برای بحث در مورد موضوعات مرتبط با مدیریت مرز و امنیت به کابل سفر کرده بود.

سفر این مقام پاکستانی واکنش‌های تند افغان‌ها را در رسانه‌های اجتماعی در پی داشت.

رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در یک تویت پرسش‌هایی را در مورد سفر رییس استخبارات پاکستان به کابل مطرح کرد.

او نوشته است: "او چرا به کابل شتافت؟ - برای حل منازعه تقسیم قدرت میان دسته‌های طالبان - برای کمک در ایجاد حکومت جدید - مقاومت؟ تحریک طالبان پاکستان - شاخهٔ خراسان داعش - یا همهٔ این‌ها."

آقای نبیل در یک تویت دیگر نوشته است که هنوز هم دیر نشده است و افغان‌ها می‌توانند "علیه پاکستان متجاوز بسیج" شوند.

مقامات حکومت جمهوری اسلامی افغانستان همواره پاکستان را به تمویل و تجهیز گروه‌های دهشت افگن، به شمول گروه طالبان متهم کرده اند؛ اتهامی که اسلام آباد آنرا رد می‌کند.

در اتهام متقابل، مقامات پاکستانی حکومت پیشین افغانستان را به پناه‌دادن به تحریک طالبان پاکستان متهم می‌کرد؛ اتهامی که کابل آنرا رد می‌کرد.

گروه طالبان ماه گذشته پس از حدود ۲۰ سال جنگ یک بار دیگر افغانستان را تصرف کردند.

پیش از سقوط حکومت افغانستان به دست طالبان، فیض حمید، رییس اداره استخبارات پاکستان و قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان گفته بودند که آنان نفوذ خود بر طالبان را از دست داده اند.

آقای حمید و باجوه گفته بودند که پاکستان حدود ۹۰ درصد مرزهای خود با افغانستان را حصارکشی کرده تا کشورشان را پس از خروج نیروهای ناتو و ایالات متحده، از افزایش خشونت در افغانستان حفاظت کنند.

پس از شکایت اسلام‌آباد مبنی بر این که تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان برای راه اندازی حملات فرامرزی استفاده می‌کند، ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان ماه گذشته (اسد) دستور تحقیقات در این زمینه را صادر کرد.

منابع معتبر در اسلام‌آباد که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند در گزارش از آن نام گرفته شود به صدای امریکا گفته‌ اند که رهبر گروه طالبان به تازگی یک کمیسیون سه عضوی را گماشته تا در مورد شکایت اسلام‌‌آباد تحقیق شود.

منابع گفته اند که گروه طالبان افغان به رهبران تحریک طالبان پاکستان هشدار داده اند تا مشکل خویش را با اسلام‌آباد حل کرده و در ازای عفو احتمالی از سوی حکومت پاکستان، با خانواده‌های خویش به کشور شان برگردند.

XS
SM
MD
LG