لینک های دسترسی

Breaking News

جنگجویان خارجی طالبان را در فراه رهبری می‌کنند


فراه یکی از ولایت‌های نا امن است و همواره صحنۀ درگیری میان طالبان و سربازان افغان بوده است
فراه یکی از ولایت‌های نا امن است و همواره صحنۀ درگیری میان طالبان و سربازان افغان بوده است

شورشیان طالب با کمک و سرکرده‌گی جنگجویان خارجی از ولایت‌های همجوار و ساحات مختلف ولایت فراه را محاصره کرده و در تلاش نزدیک شدن و تهاجم بر مرکز شهر فراه استند.

رئیس شورای ولایتی فراه ضمن بیان این مطلب گفته است که اگر حکومت مرکزی به این موضوع توجه نکند و نیروهای بیشتر امنیتی به فراه نفرستد، احتمال سقوط این شهر به دست طالبان می‌رود.

فرید بختور رئیس شورای ولایتی فراه به صدای امریکا گفت که چندین قریه از جمله "روکین ، نوبهار و گینکان" در شش کیلومتری شهر فراه در تسلط کامل افراد طالبان است و احتمال آن می‌رود که هر لحظه طالبان به شهر فراه برسند.

آقای بختور می‌گوید که بیشتر راه‌های مواصلاتی به شهر و ولسوالی‌های ولایت فراه از سوی افراد طالبان کنترول می‌شود. او گفت "اینها از ولسوالی‌های فراه هستند، حضور بیگانه‌ها از ولایت‌های همجوار چون نیمروز و هلمند هستند و اتباع خارجی نیز در بین شان هست."

مقامات امنیتی نیز حضور گستردۀ طالبان در برخی از روستاهای فراه و مرام شورشیان برای ناامن سازی آن ولایت را تایید می‌کنند.

توریالی عبدیانی قوماندان امنیه ولایت فراه اما می‌گوید، نظامیان افغان توانایی مقابله با هراس‌افگنان را دارند و این ولایت را به گورستان طالبان مبدل خواهند نمود.

از جانب دیگر محمد آصف ننگ، والی فراه ادعاهای رئیس شورای ولایتی را شایعاتی بیش نمی‌داند و می‌گوید دو شاهراه اصلی و مهم ولایت فراه به روی ترافیک باز است. او افزود که سربازان افغان امنیت شهر را در دست داشته و طالبان را تا ۳۰ کیلومتری شهر عقب رانده اند.

آقای ننگ گفت "فراه آسیب‌پذیر است و برای این کار اقدام کرده ایم، کمربندهای امنیتی را در شهر و ولسوالی‌ها ایجاد کرده ایم و مناطق استراتژیک ما مصوون است و فقط حادثات ترافیکی در آن وجود دارد؛ اما تجمع دشمن آنچنان نیست که شاهراه ها را مسدود کرده بتوانند."

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که مقامات ارشد امنیتی در حوزه غرب افغانستان می‌گویند، در جریان درگیری چند روزه، ۴۰ جنگجوی طالب، از جمله ملا نعمت رئیس کمیسیون فعلی جنگ گروه طالبان کشته و ۴۴ جنگجوی دیگر آن گروه زخمی شده اند. پنج سرباز افغان نیز در نبرد با طالبان کشته و شش سرباز دیگر زخمی شده است.

XS
SM
MD
LG