لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: اجساد ۱۸ پناهجوی افغان هنوز از بلغاریا به افغانستان منتقل نشده است


وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که با وصف تلاش‌های مکرر این وزارت و نمایندگی‌هایش در ترکیه و بلغاریا نتوانسته اند تا اجساد ۱۸ شهروند افغان را به افغانستان منتقل کنند.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت امروز پنجشنبه ۱۱ می (۲۱ ثور)‌ با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که حکومت طالبان به ویژه وزارت خارجه به شدت تلاش می‌کند که اجساد ۱۸ پناهجوی افغان را که در مسیر سفر قاچاقی به اروپا جان باخته بودند، به کابل منتقل کند.

او گفت که سفارت افغانستان در شهر صوفیا پایتخت بلغاریا و نمایندگی‌های افغانستان در استانبول و انقره، هرسه به شکل جدی در این زمینه تلاش دارند، تا بتوانند اجساد را به شکل مصوون به کشور انتقال دهند.

اما تکل افزود: "متاسفانه به دلیل تعزیرات جهانی که بر سکتور بانکی افغانستان وضع کرده اند، دوبار مصارف انتقال اجساد که به یک شرکت بلغاریایی باید منتقل می‌شد...مسترد شده است".

به گفتۀ تکل، این شرکت بلغاریایی برای انتقال اجساد و ارایه خدمات بهتر ۲۲۰۰ یورو می‌گیرد و حکومت طالبان با آن شرکت نیز توافق کرده است.

به تاریخ ۱۷ فبروری (۲۸ دلو ۱۴۰۱) وزارت داخلهٔ بلغاریا از کشف اجساد ۱۸ مهاجر افغان در یک موتر باربری خبر داده بود. مقامات بلغاریا گفتند که این شهروندان افغانستان به طور ''غیرقانونی'' وارد این کشور شده بودند.

وزارت داخلۀ بلغاریا گفت که این موتر باربری به طور غیرقانونی حدود ۴۰ مهاجر را که در زیر چوب پنهان شده بودند،‌ انتقال می‌داد.

در آن زمان، طالبان مسوولیت انتقال اجساد این پناهجویان را از بلغاریا به افغانستان به عهده گرفته و گفتند که قرار است جسد‌های آنان توسط طیارۀ ویژه به افغانستان منتقل شود.

معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان بر جامعۀ جهانی انتقاد کرد که خود را مدافع حقوق بشر می‌داند، اما به حکومت این گروه اجازه نمی‌دهد که به حقوق شهروندانش در خارج رسیدگی کند.

او گفت: "ما از جامعۀ جهانی می‌خواهیم که مسایل سیاسی و حقوق بشری را با هم مرتبط ندانند، با حکومت کنونی افغانستان در زمینۀ موضوعات بشری تعامل پیشه کند تا حکومت (طالبان) بتواند به حقوق بشری شهروندانش دسترسی یابد و مشکلاتی که افغان‌ها در خارج مواجه اند، آن را حل کند".

تکل از شهروندان افغانستان خواست که از مهاجرت‌ها از طریق راه‌های غیرقانونی و به گونۀ قاچاق به خارج خودداری کنند.

افغانستان یکی از کشورهایی است که بیشترین مهاجر را در جهان دارد. با تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ میلادی، روند مهاجرت‌ افغان‌ها به کشورهای همسایه و سپس به اروپا افزایش یافته است.

بیکاری، ترس از بازداشت و انتقام، قوانین سختگیرانۀ طالبان، دسترسی به زندگی مرفه از جمله دلایلی اند که افغان‌ها به ویژه قشر جوان را وادار می‌سازد تا به شکل غیرقانونی به مهاجرت روی آورند.

XS
SM
MD
LG