لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: حدود ۸۰ شهروند افغانستان در اثر غرق‌شدن کشتی در ایتالیا جان باخته‌اند


بقایای کشتی پناهجویان - سواحل ایتالیا
بقایای کشتی پناهجویان - سواحل ایتالیا

سه روز پس از غرق‌شدن یک کشتی حامل پناهجویان در سواحل جنوبی ایتالیا، وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که حدود ۸۰ نفر از جان باختگان این حادثه، شهروندان افغانستان اند.

این وزارت ناوقت روز سه‌شنبه ۲۸ فبروری (نهم حوت) در خبرنامه‌ای مدعی شد که بر اساس معلومات آنان، در میان قربانیان این حادثه زنان و کودکان افغان نیز شامل اند.

مقامات در سواحل جنوبی ایتالیا به تاریخ ۲۶ فبروری (هفتم حوت) گفتند که یک کشتی حامل پناهجویان در ساحل کالابریای این کشور غرق شده و در نتیجهٔ آن ۶۷ پناهجو، به شمول ۱۲ کودک، که بیشتر شان شهروندان افغانستان اند، جان باخته اند.

به گفتۀ آنان این کشتی که پناهجویان از افغانستان و سایر کشورها را انتقال می‌داد، چند روز پیش از ترکیه حرکت کرده بود و در اثر تصادم با سنگ‌ها درهم شکست.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان از شهروندان افغانستان خواسته است که از سفر از راه‌های غیرقانونی و به گونۀ قاچاق به کشورهای دیگر دوری کنند.

در خبرنامه آمده است: "وزارت امور خارجه از نهادهای خیریه، به ویژه کمیته صلیب سرخ می‌خواهد که برای جستجو و انتقال اجساد افغان‌های غرق‌شده در آب‌های جنوبی ایتالیا، از روی مکلفیت انسانی، مسوولیت خویش را ایفا کنند."

پس تسلط دوبارهٔ طالبان، صدها هزار شهروند این کشور، افغانستان را ترک کرده و از راه‌های قانونی و غیرقانونی، به کشورهای دیگر مهاجر شده اند و هزاران نفر دیگر هنوز هم تلاش دارند با به دست آوردن پاسپورت کشور شان را ترک کنند.

طالبان در حالی از جان‌باختن نزدیک به ۸۰ شهروند افغانستان در اثر غرق‌شدن یک کشتی در آب‌های ایتالیا خبر دادند که اخیراً مقامات بلغاریا گفتند که جسد ۱۸ مهاجری که همۀ آنان شهروندان افغانستان اند را در یک موتر باربری کشف کرده اند که به طور ''غیرقانونی'' وارد این کشور شده بود.

وزیر داخلهٔ بلغاریا به تاریخ ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) گفت که این موتر باربری به طور غیرقانونی حدود ۴۰ مهاجر را که در زیر چوب پنهان شده بودند،‌ انتقال می‌داد. طالبان مسوولیت انتقال اجساد این پناهجویان را از بلغاریا به این کشور به عهده گرفته و گفتند که قرار است جسد‌های آنان توسط طیارۀ ویژه به افغانستان منتقل شود.

XS
SM
MD
LG