لینک های دسترسی

Breaking News

شورشگری طالبان منجر به انسداد اکثر مراکز صحی زابل شد


ادارۀ هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد گزارش داده است که کم از کم ۴۶ مرکز صحی زابل بسته شده و حدود ۳۰۰ هزار نفر در آن ولایت از دسترسی به خدمات صحی محروم شده است.

لعل محمد توخی، رئیس صحت عامۀ ولایت زابل، ضمن تایید انسداد این تعداد مراکز صحی گفته است که تهدید طالبان سبب انسداد این مراکز در آن ولایت شده است.

آقای توخی در صحبت با صدای امریکا گفت که در زابل ۵۸ مرکز صحی وجود دارد که افزون بر شهر قلات در ولسوالی‌های ده گانۀ آن ولایت خدمات صحی را ارایه می‌کند.

رئیس صحت عامۀ ولایت زابل گفت که اکنون بزرگان قومی و عالمان دینی سرگرم بحث اند تا این مشکل را مرفوع کنند و ارایۀ خدمات صحی در تمام ولسوالی‌های آن ولایت از سر گرفته شود. به گفتۀ وی گرمی هوا، نگرانی ناشی از نبود خدمات صحی را در آن ولایت بیشتر کرده است.

مقام‌های محلی در ولایت زابل گفته اند که جمعیت آن ولایت حدود یک میلیون نفر است و مراکز موجود نیز از فعال هم باشند، برای رفع نیازمندی‌های مردم آن ولایت بسنده نیست.

ابراهیم عبرت، باشندۀ ولایت زابل، از مخالفان مسلح دولت می‌خواهد تا از خدمات صحی برای اهداف و مقاصد سیاسی استفاده نکنند. او مدعی است که به دلیل عدم دسترسی به مراکز صحی، حتا زنان باردار نوزادان شان را از دست داده اند.

عبدالقادر قلاتوال، نمایندۀ مردم زابل در ولسی جرگۀ افغانستان، به صدای امریکا گفت که از دو هفته به اینسو شفاخانه ها در زابل مسدود بوده و مشکلات فراوان برای مردم آن ولایت خلق شده است.

طالبان در مورد انسداد مراکز صحی ولایت زابل ابراز نظر رسمی نکرده اند.

در همین حال شماری از بزرگان قومی زابل که نخواستند نام شان گرفته شود، گفته اند که وضع محدودیت بر گشت و گذار موترسایکل در زابل سبب شده است تا طالبان با انسداد مراکز صحی، مانع این محدودیت شوند.

اکثر شورشیان طالب سوار بر موترسایکل در مربوطات زابل سیر و حرکت می کنند و شورای نظامی آن ولایت به منظور بهبود امنیت، بر گشت و گذار موترسایکل قیودات وضع کرده است.

XS
SM
MD
LG