لینک های دسترسی

Breaking News

استخبارات طالبان بازداشت ژورنالستان را توجیه کرد


Afghan journalists
Afghan journalists

استخبارات طالبان روز جمعه ۱۸ مارچ‌ (۲۷ حوت) بازداشت شماری از ژورنالستان را توجیه کرد و گفت که آنها را به پایمال کردن "ارزش‌های اسلامی" و "نشر تبلیغات علیه نظام" متهم کرد.

استخبارات طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "بعضی از رسانه‌ها، مواردی را نشر می‌کردند که احساسات دینی جامعه‌ را مجروح ساخته و امنیت ملی ما را تهدید می‌کردند. برعلاوه‌ٔ آن، عناصر شریر و شرانداز، مواد تبلیغاتی خودرا علیه نظام از محتویات این رسانه‌ها دریافت می‌کردند."

اما استخبارات طالبان در این اعلامیه مشخص نکرده که "عناصر شریر و شرانداز" چه کسانی اند.

این اظهارات استخبارات طالبان یک روز پس از آن بیان شد که اعضای ادارهٔ طالبان سه کارمند تلویزیون طلوع به شمول مسوول بخش خبر، یک گویندۀ خبر و یک کارمند دیگر این رسانه را بازداشت کردند.

اما لطف الله نجفی‌زاده، رییس پیشین شبکهٔ خبری طلوع نیوز، روز جمعه گفت طالبان مشاور حقوقی و خپلواک ساپی، مسوول خبر‌های این شبکهٔ تلویزیونی را، پس از بازجویی رها کرده اند، اما بهرام امان،‌ گویندهٔ آنرا هنوز در بند نگهداشته اند.

اما تلویزیون طلوع ساعت قبل در یک تویت نوشت که بهرام امان نیز از بازداشت طالبان آزاد شده است.

در این اعلامیهٔ استخبارات طالبان همچنین ذکر شده است که ارگان‌های مربوطه آن گروه " مکرراً با رسانه‌های مذکور نشست‌ها داشتند و سعی کردند تا از راه تفاهم جلو نشر و پخش برنامه‌های ضد امنیت داخلی و غیر شرعی گرفته شود. متاسفانه آنها مشکلات شان‌را حل نساختند و حاضر نشدند تا به خواست‌های مشروع و قانونی پاسخ مثبت دهند."

اما اعلامیهٔ استخبارات طالبان مشخص نکرده است که کدام برنامه ها بر ضد امنیت ملی است و کدام برنامه‌ها از دید طالبان '' غیر شرعی'' پنداشته می شود.

در این اعلامیه آمده است که "اکنون ارگان‌های مربوط مجبور شدند تا از راه فشار آرزوی مردم متدین خویش را بر آورده سازند."

استخبارات طالبان گفته است که اعضای این گروه در " روشنایی اسلام و حدود شریعت به آزادی بیان" معتقد اند، اما هشدار داده است "به کسی اجازه نمی‌دهیم که با استفاده از نام‌های مختلف مقدسات و ارزش‌های اسلامی مارا زیر پا ساخته، به امنیت فکری و روانی مردم ما یا به امنیت ملی کشورمان تهدید را متوجه سازند.''

نهادهای حامی رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده اند که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان افزایش یافته است.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان و مرکز خبرنگاران افغانستان روز چهارشنبه ۱۶ مارچ (۲۵ حوت) با نشر یک گزارش مشترک گفتند که خشونت علیه خبرنگاران در زیر حاکمیت طالبان دو برابر شده و فضای بی‌پیشینۀ "ترس و سانسور" در جامعۀ رسانه‌ای افغانستان چیره شده است.

بر اساس این گزارش از آغاز سال ۱۴۰۰ تا کنون، ۱۱۷ واقعۀ خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان ثبت شده است. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که در سال جاری خورشیدی، چهار خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به شمول یک خبرنگار خارجی در رویدادهای مختلف در کابل و برخی ولایات افغانستان جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG