لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به کشته شدن خاشه جوان قندهاری 


ویدیو‌های نشر شده در صفحات اجتماعی نشان می‌دهد که شماری از افراد مسلح طالبان نظر محمد مشهور به خاشه جوان،‌ طنزپرداز قندهاری را در یک موتر نشانده اند و بر صورت‌اش با سیلی می‌زنند.

در این ویدیو یکی از این افراد می‌گوید که او را آویزان (اعدام) کنید.

در این ویدیو، مردان مسلح از خاشه جوان می‌پرسند که از کجا گرفتاراش کردند، او می‌گوید که از منزلش؛ جاییکه برای سپری کردن رخصتی‌های عید آمده بود.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان سپس گفتند که خاشه جوان در جریان یک عملیات این گروه در ولسوالی دند ولایت قندهار کشته شده است، اما مقامات افغان می‌گویند که طالبان او را از منزل‌اش بیرون کرده و سپس به ضرب گلوله کشته اند.

مقامات محلی همچنان گفته اند زمانی که جسد نظر محمد را یافتند، دستانش از عقب بسته شده بود.

گفته می‌شود که نظر محمد در صفوف نیروهای پولیس نیز وظیفه انجام می‌داد، اما بیشتر طنزپردازی می‌کرد و در شبکه‌های اجتماعی دوستداران زیادی داشت.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به کشته شدن این شهروند افغان در صفحهٔ فیسبوک‌اش نوشته است: "ویدیوی لحظات قبل از اعدام صحرایی خاشه جوان قندهاری نشان میدهد که طالب نه به شریعت پابند است، نه محکمه دارد، نه قانون و نه انسانیت."

آقای صالح از اهل هنر، ادبیات و جامعه مدنی افغانستان خواست تا صدا بلند کنند و نگذارند صدای طنز و انتقاد خاموش شود.

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری نیز به کشتن شدن این کمیدین افغان واکنش نشان داد.

او در صفحهٔ فیسبوک‌اش نوشت: "تیرباران خاشه یکبار دیگر ماهیت دردمنشانه دشمنان این سرزمین و دشمنی آنان را با فرهنگ و هنر و آزادی و آزادگی به نمایش گذاشت."

این رویداد در میان فعالین جامعهٔ مدنی افغانستان نیز واکنش‌ های تندی را در پی داشت.

فیاض حمید، از آوازخوانان جوان افغان در صفحهٔ فیسبوک‌اش نوشته است: "
من خاشه هستم، ما همه خاشه هستیم! این سیلی بر روی همه ما بود... خاشه جاودان آرام بخواب، ترا اگر امروز ظالمانه به قتل رساندند، هنرت را هرگز کسی خاموش کرده نمیتواند..."

رسول ایمان از سینماگران افغان در صفحهٔ فیسبوک‌اش از ادارات مدافع حقوق بشر خواسته است تا در مورد کشته شدن نظر محمد دادخواهی کنند.

او نگاشته است: "کمیدین خوب کشور نظر محمد خاشا را شهید ساختند. حقوق بشر کجاست؟"

احمد رومان عباسی از ورزشکاران افغان نگاشته است: "جرم خاشه چه بود؟ به زبان دیگری: «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ». او که طنز می‌گفت، کمیدین بود و مردم را می‌خنداند، چرا باید چنین وحشیانه و بی‌رحم دستگیر و به قتل برسد؟"

در این حال، منظور پشتین، رهبر تحریک تحفظ پشتون‌ها در پاکستان در صفحهٔ تویتراش نگاشته است که جهان در مقابل "قساوت‌های طالبان پس از توافقنامهٔ بحث‌برانگیز دوحه‌ خاموشی اختیار کرده است".

XS
SM
MD
LG