لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان بیش از ۶۳۰ نفر را در ۱۵ ماه به گونۀ فراقانونی کشته اند – گزارش


سازمان رواداری با نشر گزارشی تازه گفته است که طالبان از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا نومبر ۲۰۲۲ میلادی ۶۳۳ غیرنظامی، نظامیان پیشین، سلفیان، اعضای جبهه مقاومت و دیگر گروه‌های مخالف خود را کشته اند.

رواداری یک سازمان حقوق بشری است که پس از سقوط نظام جمهوریت و تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان توسط مدافعان حقوق بشر در خارج از این کشور ایجاد شده است.

بر اساس گزارش این سازمان که امروز چهارشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) نشر شده است، کشتارهای فراقانونی در ولایت‌های قندهار، پنجشیر، ننگرهار و سرپل تحقیق شده است. آمار نشان می‌دهد که ۳۲۰ مورد کشتار فراقانونی در قندهار، ۱۱۳ مورد در پنجشیر، ۱۰۰ مورد در ننگرهار و صد مورد دیگر نیز در سرپل رخ داده است.

سازمان رواداری با اشاره به آمار مستندسازی شده از ولایت قندهار گفته است: "از ماه اگست سال ۲۰۲۱ الی آخر ماه نومبر سال ۲۰۲۲ به تعداد ۳۲۰ تن به شمول هفت زن و ۱۰ طفل به صورت هدفمند و فراقضایی کشته و ۹۵ تن دیگر به‌شمول ۱۲ زن و ۵ طفل مجروح شده اند."

بر اساس آمار ارایه شده، در جمع کسانی که در قندهار به گونهٔ فراقانونی کشته شده اند ۲۳ نفر آن منسوبان نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین - ۱۹ پولیس و چهار کارمند ریاست امنیت ملی قندهار - بوده اند.

این سازمان گفته است که در مورد عاملان و انگیزۀ این رویدادها، تاکنون نتوانسته معلومات کافی بدست آورد، اما تاکید کرده است که بی‌میلی و سهل‌انگاری طالبان در بررسی اکثر این قضایا و نیز اتخاذ نشدن تدابیر لازم برای جلوگیری از آن، پرسش برانگیز است.

اما در ننگرهار، سازمان رواداری کشتار مرموز و فراقانونی ۱۰۱ تن را از تاریخ ۲۵ اگست سال ۲۰۲۱ تا آخر ماه نومبر سال ۲۰۲۲ ثبت کرده است.

گزارش گفته است: "از این میان، ۷۰ تن آنها به اتهام ارتباط با داعش، ۱۳ تن به شمول دو زن به شکل مرموز و به علت نامعلوم، پنج تن از عالمان دین، هشت کارمند دولت پیشین افغانستان، سه فعال مدنی و یک خبرنگار ترور و کشته شده اند".

این سازمان مدعی است که گورستانی تحت نظارت طالبان را در ولایت ننگرهار شناسایی کرده که کارکنان شهرداری هر چند روز، اجساد ناشناس را در آنجا دفن می‌کنند و هیچ کس حق پرسش در مورد هویت این اجساد را ندارد.

بعد از تسلط طالبان بر ولایت پنجشیر از ماه سپتمبر سال ۲۰۲۱ الی آخر ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی، کشتار فراقانونی ۶۳ تن از اعضای جبهه مقاومت ملی بعد از بازداشت و یا تسلیم شدن گزارش شده است. همچنان گزارش گفته در حدود ۵۰ غیرنظامی نیز به اتهام ارتباط با جبهه مقاومت ملی توسط طالبان کشته شده ‌اند.

در ولایت سرپل نیز پس از آن که مولوی مهدی، فرمانده ناراضی طالبان علیه این گروه قیام کرد، سازمان رواداری کشتار دست‌کم ۱۰۰ غیرنظامی را در ولسوالی بلخاب این ولایت ثبت کرده است که توسط طالبان پس از تصرف این ولسوالی در محدوده زمانی ۲۰ جون الی ۲۱ جولای سال ۲۰۲۲ کشته شدند.

مجموع این رویدادها را سازمان رواداری نقض حقوق بشر و حقوق بین‌المللی بشردوستانه توسط طالبان خوانده است.

این سازمان حقوق بشری تاکید کرده است که مجموع این رویدادها نشان می‌دهد که در یک‌ونیم سال گذشته حق حیات شهروندان افغانستان به اشکال گوناگون نقض شده و تاکنون هیچ اقدام موثری برای تطبیق عدالت و کاهش درد و رنج قربانیان این رویدادها، صورت نگرفته است.

طالبان هنوز در واکنش به این گزارش چیزی نگفته اند، اما قبلاً گزارش‌های سازمان‌های معتبر از جمله سازمان ملل متحد، دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل را در خصوص تلفات غیرنظامیان و نقض حقوق بشری شهروندان افغانستان رد کرده و آن را مغرضانه و بی‌اساس خوانده اند.

سازمان رواداری به طالبان به عنوان مقامات حاکم کنونی افغانستان پیشنهاد کرده که بی‌درنگ کشتارهای هدفمند و فراقانونی، به شمول کشتار کارمندان حکومت پیشین افغانستان و پیروان سلفی، را متوقف کنند و عاملان رویدادهای قبلی را نیز مورد پیگرد قرار دهند.

رواداری از هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) خواسته که با توجه به وظایف‌ و بر اساس ماموریت‌اش در مورد نقض حقوق بشر تحقیق و بررسی کند و به گونۀ منظم در این زمنیه گزارش دهد.

همچنان سازمان رواداری با حمایت و استقبال از اعلام آمادگی محکمه ‌بین‌المللی جرایم برای از سرگیری تحقیقات در افغانستان، از آن محکمه خواسته است که "طبق صلاحیت قضایی خود، برای بررسی جرایم ‌بین‌المللی که در افغانستان ارتکاب یافته" اقدام موثر کند.

XS
SM
MD
LG