لینک های دسترسی

Breaking News

دویچه وله: طالبان تلاشی خانه به خانهٔ خبرنگاران را آغاز کرده اند


رسانه آلمانی دویچه وله می‌گوید که جنگجویان طالبان هنگام تلاشی خانه یکی از خبرنگاران این رسانه، یک عضو فامیل او را به ضرب گلوله کشته و یک نفر دیگر را به شدت زخمی کرده اند.

پیتر لمبورگ، مدیر مسوول دویچه وله ناوقت روز پنجشنبه ۱۹ اگست (۲۸ اسد)گفت: "کشته شدن یکی از بستگان نزدیک یکی از ادیتوران ما توسط طالبان ... به طرز غیر قابل تصوری غم انگیز است و گواهی بر خطر حادی است که همه کارکنان و خانواده های آن‌ها در افغانستان با آن مواجه اند."

دویچه وله گفته است که طالبان برای یافتن این خبرنگار که گفته می‌شود اکنون در آلمان کار می‌کند، خانه به خانه جستجو می‌کند. آقای لمبورگ گفت که سایر بسته‌گان او یا فرار کرده اند یا در حال فرار استند.

مدیرمسوول دویجه وله از دولت آلمان خواستار همکاری در این زمینه شد.

افزون بر آن خبرگزاری دویچه وله می‌گوید که خانه‌های سه خبرنگار دیگر این خبرگزاری نیز تلاشی شده است.

آقای لمبورگ با اشاره به تلاش‌های ناامیدکنندهٔ بسیاری افغان‌ها برای خروج از کشور گفت:"بدیهی است که طالبان در حال حاضر تلاشی سازماندیافتهٔ خانه‌های ژورنالیست ها را در کابل و ولایات انجام می دهند. وقت از دست ما می‌رود!"

کمیته حفاظت از خبرنگاران گفته است از زمانیکه طالبان کابل را تصرف کرده اند، جنگجویان این گروه خانه چهار خبرنگار و کارمند رسانه‌ای افغانستان را نیز تلاشی کرده اند.

این کمیته که مقر آن در شهر نیویارک امریکا است، روز چهارشنبه ۱۸ اگست (۲۷ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که طالبان باید به تلاشی خانه های خبرنگاران فوراً باید پایان دهند و به خبرنگاران افغان را اجازه دهند تا آزادانه و بدون ترس از خشونت یا انتقامجویی به کار شان ادامه دهند.

این در حالیست که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت که طالبان به آزادی و استقلال رسانه ها احترام خواهند گذاشت.

در همین حال از لت وکوب دو خبر نگار در شهر جلال‌آباد،‌ ولایت ننگرهار و یک خبرنگار دیگر در کابل نیز گزارش شده است.

انگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز دوشنبه در جلسهٔ غیرعلنی اعلام کرد که برلین روی خروج شهروندان خود و حداکثر ده هزار افغان در معرض خطر، کار می کند.

خبرنگاران همواره و به ویژه در زمان وقوع ناآرامی‌ها در سراسر جهان هدف قرار می گیرند. اما این مسله به ویژه در افغانستان بسیار حساس است؛ جایی که گروه طالبان در آخرین باری که قدرت را در دست داشت، محدودیت شدیدی را بر خبرنگاران وضع کرده بود.

تاکنون طالبان از اظهار نظر در این مورد امتناع ورزیده اند.

XS
SM
MD
LG