لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر طالبان پیشنهاد امریکا را برای مذاکرات 'غیر منطقی و غیر عملی' خواند


هیبت الله اخندزاده، رهبر فراری گروه طالبان افغان، روز شنبه ضمن "غیر منطقی و غیر عملی" خواندن پیشنهاد امریکا برای مذاکرات صلح، بار دیگر خواهان مذاکرات مستقیم با ایالات متحده شد.

رهبر گروه طالبان در یک پیام عیدی پیشنهاد کنونی امریکا را مبنی بر مذاکرات صلح که رهبری آنرا حکومت افغانستان بر عهده داشته باشد "غیر عملی و غیر قابل قبول" عنوان کرده است.

در این پیام هیبت الله اخندزاده همچنین خطاب به پیروان اش برای اولین بار در مورد دیدار های مقام های طالبان و مقام های امریکایی صحبت کرده و آنرا ملاقات های "مقدماتی" خوانده است.

الیس ویلز، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده در امورد جنوب آسیا، به تاریخ ۲۳ جولای سال روان، رهبری هیات امریکایی را در قطر بر عهده داشت، کشوریکه دفتر "سیاسی طالبان" در آن موقعیت دارد.

در آن زمان، روزنامۀ وال ستریت ژورنال گزارش داد هیات امریکایی به ریاست خانم ویلز با "اعضای کمیسیون سیاسی طالبان" در شهر دوحۀ قطر دیدار کرده است و در مورد "اساسات مذاکرات احتمالی صلح افغانستان" صحبت کرده است.

هیبت الله آخندزاده همچنین خواهان آمادگی "صادقانه و شفاف" برای مذاکرات صلح شده است که نتایج عملی را در پی داشته باشد و تاکید کرده است که دیدار های مقدماتی مقامات آن گروه با مقام های امریکایی "اقدام سالم امریکایی ها است که واقعیت های عینی افغانستان را درک کرده اند."

رهبر گروه طالبان تاکید کرده است که هر گونه مذاکره با مقامات امریکایی باید به صورت "صادقانه، موثر، عاری از تقلب و فریب" صورت بگیرد تا مسایل عمده حل شود، نه اینکه از روند مذاکرات به مثابۀ تبلیغات و یا گمراه کردن افکار عامه به کار گرفته شود.

اخندزاده در این پیام جنگ جاری در افغانستان را به مثابۀ کودک تشبیه کرده است که "زادۀ اشغال امریکایی ها" است و تاکید داشته که فقط واشنگتن می تواند ضرب الاجل خروج قوای امریکایی و ناتو را از افغانستان تعیین کند.

در بخشی دیگر پیام رهبر گروه طالبان افغان آمده است که ایالات متحده برای اجتناب از مسوولیت جنگ، به گزینه های دیگر رو آورده است که به گفتۀ او "نه منطقی و نه عملی" است.

به گفتۀ آخندزاده، ادامه پالیسی امریکا در قبال افغانستان، موجب خواهد شد تا جنگ هزینۀ بیشتر برای واشنگتن تحمیل کند و در نهایت به سمت ناکامی حرکت خواهد کرد.

اما رهبر طالبان وضاحت نداده است که گزینه های دیگر که واشنگتن برای ختم جنگ ارایه کرده است، کدام ها است.

مقامات ایالات متحده در گذشته اعلام کرده بودند که آنان حاضر اند تا روند مذاکرات صلح میان حکومت أفغانستان و گروه طالبان را تسهیل کند، مذاکراتی که رهبری آنرا حکومت أفغانستان بر عهده داشته باشد.

رهبر طالبان در این پیام همچنین رهبران حکومت افغانستان را به عنوان "دست نشانده امریکا" یاد کرده و گفته است تا زمانیکه همه نیرو های خارجی افغانستان را ترک نکند، آن گروه در مذاکرات بین الافغانی، اشتراک نخواهد کرد.

از دست دادن صبغۀ مذهبی

همزمان با اعلامیۀ رهبر طالبان افغان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، روز شنبه در یک "نشست مشورتی" با مسوولین رسانه های افغانستان، گفت که "صلح در عقب دروازه های بسته، در تاریکی و بدون اجماع سیاسی به میان نمی آید."

رئیس جمهور غنی چنین گفته است که حکومت تحت رهبری وی " برای صلح، طرح ها و برنامه ها دارد" در عین حال، اجماع کشورهای اسلامی، منطقه و جامعه بین المللی را نیز با خود دارد و "این مسئله باعث گردیده که طالبان صبغه مذهبی جنگ را از دست بدهند."

XS
SM
MD
LG