لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: اگر طالبان یکپارچه اند، فراخوان مذاکرات را قبول کنند


یک مقام ارشد وزارت خارجۀ ایالات متحده می گوید که اگر گروه طالبان یکپارچه است، آنرا به اثبات برساند و فراخوان مذاکرات صلح حکومت افغانستان را بپذیرد.

الیس ویلز، معاون وزیر خارجۀ ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و مرکزی، روز جمعه حین سخنرانی در مرکز تحقیقات صلح بین المللی ایالات متحده یاUSIP، گفت که گروه طالبان بخشی از "بافت اجتماعی" جامعۀ افغانستان است، اما با استناد از نظر سنجی های اخیر که از منبع آن نام نبرد، گفت که فقط بین پنج در صد جمعیت افغانستان با آن گروه "همدردی" دارد و حدود ۱۱ تا ۱۳ در صد نفوس آن کشور با طالبان "همدلی" دارد.

خانم ویلز گفت "سوالی که آیا طالبان گروه یکپارچه است، آنان {طالبان} باید آنرا به اثبات برسانند. بهترین راهی که طالبان می توانند یکپارچگی خود را به نمایش بگذارند این است که به نمایندگی از یک سازمان مشخص وارد گفتگو های صلح می شوند."

معاون وزیر خارجۀ ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و مرکزی همچنین تاکید کرد که زمان آن فرا رسیده تا جنگ در افغانستان خاتمه یابد و در این راستا اجماع منطقه ای و بین المللی موجود است.

خانم ویلز گفت " راهی وجود دارد که این جنگ پایان یابد. خواست برای پایان جنگ وجود دارد؛ جامعۀ بین المللی از ختم جنگ حمایت می کند" اما این دیپلومات ارشد ادعا کرد که "این طالبان اند که مانع صلح می شوند."

این دیپلومات ارشد وزیر خارجۀ ایالات متحده همچنین گفت که به منظور پیشرفت آجندای صلح در افغانستان "ما نیاز به یک حکومت قوای، متحده و همه شمول در افغانستان نیاز داریم. " خانم ویلز همچنین تاکید کرد که روند صلح افغانستان، باید توسط افغان ها رهبری شود.

گرچه طالبان در افغانستان از دو پارچگی و یا چند پارچگی آن گروه صحبت نکرده اند، اما به نظر برخی از مقامات افغان، ایالات متحده و کارشناسان مسایل أفغانستان، این گروه "یکپارچه" نبوده، بلکه چندین دسته می باشد.

حدود دو هفته قبل، زمانیکه محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، پروژه تاپی را در ولایت هرات افتتاح کرد، شاخۀ طالبان که رهبری آنرا ملا رسول بر عهده دارد، از تطبیق پروژۀ تاپی حمایت کرده و آن را "پروژۀ مهم" برای افغانستان عنوان کرد.

اما شاخۀ طالبان به رهبری ملا هیبت الله اخندزاده که پس از کشته شدن ملا منصور در قلمرو پاکستان به حیث "امیرالمومنین" طالبان "انتخاب" شد، هیچ گونه حمایتی از پروژه تاپی نکرده است.

علاوه بر آن، جنگجویان دو شاخۀ ملا رسول و ملا هیبت الله چندین بار علیه همدیگر در ولایات مختلف از جمله هلمند و فراه جنگ کرده اند و افراد یکدیگر را مورد حمله قرار داده اند.

علاوه بر آن، شماری از تندروان گروه داعش که حال در کنار شاخۀ گروه داعش-خراسان در افغانستان جنگ می کنند، در گذشته در صف طالبان بودند که خود نشاندهندۀ انشعاب گروه طالبان افغان می باشد.

در حال حاضر، رهبر شبکۀ حقانی که در فهرست دهشت افگنی ایالات متحده قرار دارد، معاون هیبت الله اخندزاده است. شماری از آگاهان به این باوراند که طالبان به دلیل رهبر شبکۀ حقانی را به معاونیت اخندزاده پذیرفته است تا از انشعاب بیشتر در میان آن گرو جلوگیری شود.

XS
SM
MD
LG