لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر طالبان دستور کمک به افغان‌هایی را داد که خواستار ترک افغانستان اند


هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان رهنمودی را در مورد رسیدگی و کمک به افغان‌هایی صادر کرده است که خواستار ترک افغانستان اند.

در این رهنمود که روز سه شنبه هفتم دسمبر (۱۶ قوس) از سوی سخنگویان طالبان در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، رهبر طالبان ادعا کرده است که "افغان‌هایی که به بهانه مشکلات سیاسی یا اقتصادی" می‌خواهند با کودکان و زنان به کشورهای غربی بروند، با برخی "مسایل امنیتی، اخلاقی و دیگر مشکلات بشری" مواجه خواهند شد. رهبر طالبان گفته است:

" - در مسیر و کمپ‌ها با حالات بدی مواجه می‌شوند، که سبب ناراحتی اقارب و هر افغان می‌شود.
- به اساس بعضی برنامه‌های مغرضانه؛ عقاید، اخلاق و ارزش‌های معنوی شان با خطر مواجه می‌شود.
- برای جواز اقامت؛ وادار به تهمت‌زدن علیه اسلام و نظام اسلامی و نیز تهیه اسناد جعلی می‌شوند.
- به‌جای اینکه لیاقت مسلکی بسیاری از آن‌ها برای رفاه و پیشرفت کشور خرج شود، در آنجا [بیرون از افغانستان] صرف کارهای عادی و حتا کارهای حقیر می‌شود."

رهبر طالبان از والیان آن گروه خواسته است تا در همکاری با مسوولان و عالمان دینی با افغان‌هایی که خواهان ترک افغانستان اند "دیدارهای مستقیم" داشته باشند و پس از شنیدن مشکلات آنان، برای یافتن راه‌های حل آنان را کمک کنند.

ملا هبت‌الله همچنان خطاب به مسوولان طالبان گفته است که برای تامین امنیت تلاش بیشتر کنند تا به گفتۀ وی کسی فرصت ارعاب و ترسانیدن مردم، به ویژه ممانعت بر سر کار و فعالیت تاجران، کسبه‌کاران و متخصصین را نداشته باشند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، شمار زیاد افغان‌های همکار با نیروها و موسسات خارجی، نظامیان حکومت پیشین، فعالان حقوق بشر و مدنی از ترس انتقامجویی طالبان در تلاش بیرون شدن از افغانستان اند.

ایالات متحده و کشورهای متحد آن خواستار همکاری طالبان در زمینۀ خروج امن و مصوون این شهروندان افغان به بیرون از افغانستان شده اند.

دو روز پیشتر از این، ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، جاپان و چند کشور دیگر با نشر اعلامیه‌ای مشترک گفته اند:"ما نگرانی عمیق خود را از بابت کشتن بدون محاکمه و ناپدیدکردن نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان که توسط دیدبان حقوق بشر و نهادهای دیگر گزارش داده شده، ابراز می‌داریم."

در پی نشر این گزارش و واکنش غرب به آن، طالبان روز یکشنبه پنجم دسمبر (۱۴ قوس) گزارش‌هایی را رد کردند که گویا جنگجویان این گروه دست به کشتار منسوبین قوای امنیتی حکومت پیشین افغانستان زده اند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان در یک پیام تویتر نوشت: "مجاهدین کاملا‌ً متعهد به تطبیق فرمان عفو هستند و کارمندان ادارۀ پیشین به علت مخالفت قبلی خویش اذیت نمی‌شوند."

آقای بلخی در ادامۀ این تویت نوشته است که در صورتی که هریک از اعضای طالبان از فرمان عفو سرپیچی کند "با‌ وی برخورد قانونی صورت می‌گیرد و مجازات می‌شود."

XS
SM
MD
LG