لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از ادعای 'نقض حقوق‌بشر' توسط طالبان ابراز نگرانی عمیق کرد


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده

مقام‌های وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز سه‌شنبه ۳۰ نومبر (نهم قوس) نگرانی عمیق خود را در مورد ادعاهای نقض حقوق‌بشر و به ویژه "کشتار نظامیان پیشین افغان" توسط طالبان ابراز کردند.

تامس وست، نمایندهٔ خاص ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان، پس از نشست دو روزه با هیات طالبان در دوحه، پایتخت قطر در یک تویت نوشت: "طالبان آگاهی دارند که ایالات متحده در مورد گزارش کشتارهای انتقام‌جویانه و ناپدید شدن اجباری قوای امنیتی پیشین افغانستان نگرانی شدید دارد. ما از طالبان خواستیم از عملی شد وعدهٔ عفو عمومی اطمینان دهند و افراد مسوول [کشتارها] را در همه سطوح حسابده سازند."

در همین حال،‌ وزارت خارجهٔ امریکا پس از نشست دو روزهٔ هیات عالی‌رتبه ایالات متحده با هیات طالبان در دوحه، پایتخت قطر، از رهبران این گروه خواست تا از حقوق همه افغان‌ها محافظت کنند، بر تعهد خود مبنی بر عفو عمومی عمل کرده و اقدامات بیشتر را برای تشکیل حکومت همه‌شمول روی دست گیرند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تامس وست، نمایندهٔ ویژۀ امریکا برای افغانستان، در راس یک هیات عالی‌رتبهٔ امریکا به تاریخ ۲۹ و ۳۰ نومبر، در دوحه، پایتخت قطر روی مسایل مختلف از جمله مبارزه بر ضد گروه‌های دهشت‌افگن مانند القاعده و شاخۀ خراسان داعش با هیات طالبان گفتگو کرد.

آقای پرایس در این اعلامیه گفته است که هیات ایالات متحده متشکل از مقام‌های ارشد وزارت مالیه،‌ خارجه،‌ ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین‌المللی و ادارات استخباراتی امریکا می‌باشد.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفته است هیات ایالات متحده در جریان گفتگو با هیات طالبان از مقام‌های این گروه خواسته است تا بر تعهد خود در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی عمل کند و نگذارد هیچ گروهی از قلمرو افغانستان، سایر کشور‌ها را تهدید کند.

این مقام ارشد وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که هیات طالبان نیز تعهد کرد تا به هیچ گروهی اجازه ندهد که از قلمرو افغانستان، سایر کشور‌ها را تهدید کند. اما هیات ایالات متحده از ادامهٔ حضور القاعده و داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

به گفتهٔ آقای پرایس،‌ گذر امن شهروندان امریکایی، افغان هایی که در جریان دو دههٔ گذشته با ایالات متحده همکاری کردند،‌ تامین حقوق زنان، دختران و اقلیت‌ها از سایر مسایلی بوده است که هیات ایالات متحده بر اهمیت آن تاکید کرده است.

بر اساس این اعلامیه، آقای وست از طالبان به خاطر گذر امن شهروندان ایالات متحده و بهبود شرایط فراهم آوری کمک‌های بشری برای شهروندان نیازمند افغانستان استقبال کرده است.

اظهارات طالبان

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان، در تویت‌های جداگانه، گفتگوهای دو جناح در دوحه را مثبت خوانده و گفته است که طرفین روی مسایل سیاسی، اقتصادی، بشری، صحی، تعلیمی، امنیتی و کمک‌رسانی برای نیازمندان در افغانستان بحث کردند.

آقای بلخی در یکی از تویت‌های خود همچنین گفته است که هیات طالبان که در راس آن امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان، قرار دارد، از امریکا خواسته است: "پول منجمد شدهٔ افغانستان باید بدون قید و شرط آزاد شود، فهرست‌های سیاه و تحریم‌ها باید خاتمه یابند و مسایل بشری از سیاسی جدا شوند."

اما مقام‌های ایالات متحده تا کنون لغو تحریم‌ها بر طالبان و آزادسازی دارایی‌های افغانستان را که در بانک‌های امریکا منجمد شده است، رد کرده اند.

کمک‌های بشری امریکا به مردم افغانستان

هیات ایالات متحده در جریان این گفتگو تعهد کرد تا از طریق سازمان‌های بین‌المللی از جمله ملل متحد کمک‌های بشری خود را برای افغان‌های نیاز در زمستان پیش‌رو ادامه دهد.

آقای پرایس در این اعلامیه گفته است که واشنگتن متعهد است تا تعزیرات ایالات متحده توانایی افغان‌های نیازمند را به کمک‌های بشری که از سوی امریکا فراهم می‌شود، محدود نسازد، اما تاکید کرد که شخصیت‌ها و افرادی که درج فهرست تعزیرات قرار دارند،‌ به منابع مالی خود دسترسی پیدا نخواهند کرد.

با وجودیکه ایالات متحده دارایی‌های افغانستان را در بانک‌های امریکا مسدود کرده و شماری از رهبران این گروه در فهرست سیاه امریکا قرار دارند،‌ وزارت مالیهٔ این کشور مجوز عمومی را صادر کرده است تا کمک‌های اولیه بشری برای مردم افغانستان فراهم شود.

آموزش دختران در افغانستان

هیات ایالات متحده از اظهارات رهبران طالبان و حمایت آنان از حق تحصیل دختران در سطوح مختلف یادآوری کرده و از هیات طالبان خواسته است تا این تعهد خود را در سراسر آن کشور عملی کند.

ملا محمد حسن آخند، رییس الوزرای طالبان، به تاریخ ششم قوس سال روان خورشیدی در نخستین سخنرانی صوتی خود که از طریق رسانه‌های داخلی نشر شد، در پهلوی سایر مسایل گفت که آموزش زنان و دختران تا حد زیادی در افغانستان جریان دارد و امیدواری وجود دارد که زمینه بیشتر آموزشی به آنان در چوکات اسلامی مساعد شود.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مکاتب به روی دانش آموزان پسر باز شد، اما در اکثر ولایت‌ها دختران صنف ششم به بالا از رفتن به مکتب محروم شده اند، اقدامی که واکنش‌های گستردۀ بین‌المللی را در پی‌داشت.

طالبان بین سال های ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱ میلادی زنان را اجازه نمی‌دادند بدون محرم شرعی از خانه بیرون شوند و زنان و دختران از حق تحصیل و کار در بیرون از خانه محروم بودند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که هیات طالبان در جریان گفتگو با هیات ایالات متحده در دوحه تمایل نشان داده تا با جامعهٔ بین‌المللی در قسمت تحصیل دختران در تعامل باشد و خواهان کمک در بخش معارف شده است.

XS
SM
MD
LG