لینک های دسترسی

Breaking News

حقانی: دختران تحصیل کنند، اما صنوف شان از پسران جدا باشد


سرپرست وزارت تحصیلات عالی و مسلکی کابینۀ طالبان گفته است که زنان و دختران افغان اجازۀ تحصیل در پوهنتون‌ها و موسسات تحصیلات عالی را خواهند داشت، اما صنوف درسی آنان از مردان جدا می‌باشد.

مولوی عبدالباقی حقانی روز یک‌شنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) در صحبت با خبرنگاران گفت که تا یک هفتۀ دیگر، پس از فراهم کردن زمینۀ برگزاری صنوف جداگانۀ دختران و پسران، دروس پوهنتون‌های دولتی آغاز خواهد شد.

هفتۀ گذشته اکثر پوهنتون‌های خصوصی افغانستان صنوف درسی شان را از سر گرفتند، اما میان صفوف محصلان دختر و پسر پرده کشیده بودند.

آقای حقانی گفت که نظام آموزشی افغانستان در مقایسه با رژیم قبلی طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ – تفاوت زیادی داشته و به گفتۀ وی شمار نهادهای آموزشی در مقایسه به آن زمان افزایش چشمگیری کرده است.

طالبان در زمان حاکمیت نخست شان محدودیت‌های شدیدی را بر زنان وضع کرده و آنان از حق تحصیل کردن و کار در بیرون محروم کرده بودند.

شماری به این باور اند که مقررات جدید طالبان یکبار دیگر زنان و دختران را از ادامۀ تحصیل محروم خواهد کرد، زیرا مراکز آموزشی و پوهنتون‌های افغانستان، منابع کافی، از صنوف درسی گرفته تا آموزگاران زن را در اختیار ندارد تا صنوف دختران و پسران را از هم جدا کند.

اما مولوی عبدالباقی حقانی اصرار دارد که شمار کافی استادان زن وجود دارد و به گفتۀ وی اگر موجود هم نباشد، بدون آنکه مقررات وضع شده نقض شود، راه‌های بدیل پیدا خواهد شد.

او افزود: "بستگی به ظرفیت پوهنتون‌ها دارد. می‌توانیم از استادان مرد کار بگیریم تا از پشت پرده یا هم با استفاده از تکنالوژی [به دختران] تدریس کنند."

طالبان که بار دیگر حدود یک ماه پیش در افغانستان قدرت را در دست گرفتند، ادعا دارند که مثل رژیم قبلی شان سختگیری نخواهند کرد و زنان و دختران را اجازه خواهند داد تا در پرتو اصول اسلامی به تحصیل و کار ادامه دهند، اما مشخص نکرده اند که این اصول چگونه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG