لینک های دسترسی

Breaking News

آل‌ثانی: اقدامات اخیر طالبان مایوس کننده‌ است


دپلوماتان ارشد قطر و اتحادیه اروپا بدرفتاری‌های اخیر حقوق بشری و اجازه نداده آموزش دختران در افغانستان را "مایوس‌کننده" خواندند.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجۀ قطر روز پنجشنبه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) در یک کنفرانس خبری در دوحه گفت: "عملکردهای اخیر که شوربختانه در افغانستان شاهد آن بودیم، بسیار مایوس‌کننده است، زیرا دیده می‌شود که گام‌هایی به عقب برداشته شده است."

طالبان پنج روز پیش، اجساد چهار نفر را که به گفتۀ آنان متهم به آدم ربایی بودند در چهارراهی‌های شهر هرات آویزان کردند. رسانه های محلی به نقل از والی طالبان در هرات گفته اند که این چهار نفر یک تاجر و پسرش را ربوده بودند. به نقل از رسانه‌ها، این افراد ابتدا در "درگیری" با طالبان کشته شده و سپس در شهر آویزان شدند.

شیخ محمد گفت: "باید با آنان [طالبان] در تعامل باشیم و آنان را ترغیب کنیم تا به چنین اعمال دست نزنند و باید تلاش کنیم تا به طالبان نشان دهیم که کشورهای اسلامی چگونه می‌توانند قوانین شان را نافذ کنند و چگونه با مسایل زنان می‌توانند تعامل کنند."

همچنان گروه طالبان حدود دو هفته پیش دستور از سرگیری دروس مکاتب متوسطه و لیسۀ پسران را داده و تا کنون در مورد از سرگیری دروس مکاتب متوسطه و لیسۀ دخترانه هیچ تصمیم نگرفته اند.

وزیر خارجهٔ قطر همچنان طالبان را ترغیب کرد تا از قطر به عنوان نظام اسلامی الگو بگیرند.

وزیر خارجۀ قطر گفت که یکی از نمونه‌های حکومت‌داری اسلامی برای طالبان قطر است. او گفت: "نظام ما یک نظام اسلامی است، اما در ترکیب قوای بشری ما در دولت و دایرۀ تحصیلات عالی، شمار زنان بیشتر از مردان اند."

شیخ محمد از طالبان خواست تا دستآوردهای سالیان پسین را حفظ و پاسداری و از جامعۀ جهانی خواست تا افغانستان را منزوی نکند. او با اشاره به تعامل طالبان با زنان گفت: "مهم است تا کشورهای اسلامی مثال‌های خوبی را برای طالبان نشان دهند که چگونه از بدرفتاری با زنان و سواستفاده از شریعت اسلام جلوگیری کنند."

جوسپ بوریل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این کنفرانس خبری در دوحه، هم صدا با وزیر خارجۀ قطر گفت: "اخیراً بعضی کارهایی در افغانستان رخ داده است...که بسیار مایوس کننده است."

آقای بوریل ابراز آرزومندی کرد تا قطر با "نفوذ قوی" خود بر طالبان، آن گروه را ترغیب کند تاتعامل خود را با مردم بهبود بخشد.

قطر در چند سال گذشته با میزبانی دفتر سیاسی طالبان، فراهم سازی زمینه به مذاکرات امریکا-طالبان و سرانجام امضای توافقنامۀ دو طرف در دوحه و اخیراً کمک در عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان و میزبانی از تخلیه شدگان و نیز همکاری برای فعال سازی مجدد میدان هوایی کابل، نقش بارزی در مسایل مرتبط با افغانستان بازی کرده است.

XS
SM
MD
LG