لینک های دسترسی

Breaking News

امرالله صالح: زندانیان طالبان باید اعدام شوند


معاون اول ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به افزایش ترورهای هدفمند در این کشور می‌گوید که زندانیان طالبان باید اعدام شوند.

امرالله صالح در صفحهٔ فیسبوک‌اش نگاشته است که دلیل اصلی افزایش واقعات ترور در شهرهای بزرگ افغانستان این است که زندانیان گروه طالبان فکر می‌کنند بخشیده می‌شوند.

او افزوده است: "یکی از راه حل‌های اساسی این معضله، اعدام شماری از دستگیر شدگان است. این دستگیر شدگان باید اعدام شوند تا درس عبرت برای متباقی گردد."

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته است که بازداشت‌شدگان طالبان "بلبل‌گونه" در این مورد اعتراف می‌کنند و امیدوار اند که روزی بدون مجازات آزاد خواهند شد.

آقای صالح همچنان نگاشته است که اعدام "تروریستان" بازداشت‌شده را با جلسۀ شورای عالی حاکمیت قانون مطرح خواهد کرد.

بر اساس آمار رسمی حکومت افغانستان، حدود یک هزار نفر در زندان‌های این کشور به سر می‌برند که به اعدام محکوم شده اند.

فرهاد بایانی، سخنگوی ادارۀ امور زندان‌های افغانستان به صدای امریکا گفت: "از این جمله (۱۰۰۰)، حدود یک ثلث شان، مربوط محاکم تمیز استند و بقیه (دو ثلث) در مراحل محاکماتی ابتدایی و استینافی قرار دارند."

این در حالی است که کابل و شهرهای بزرگ افغانستان طی چند ماه اخیر شاهد واقعات ترور و ماین‌گذاری بوده که اکثراً کارمندان دولتی، فعالان مدنی و خبرنگاران در این هدف قرار گرفته اند.

در تازه ترین مورد، روز دوشنبه ۱۸ جنوری (۲۹ جدی) یک موتر وزارت مخابرات در کارته سه و یک موتر عضو ولسی جرگه در خیرخانۀ کابل هدف ماین‌های مقناطیسی قرار گرفت که به گفتۀ پولیس کابل، این انفجارها تلفاتی در پی نداشته اند.

روز گذشته نیز موتر حامل کارمندان ستره محکمۀ افغانستان آماج حملۀ مسلحانه افراد ناشناس قرار گرفت که در نتیجه قاضی قدسیه عضو ریاست تحقیقات و مطالعات ستره محکمه و قاضی ذکیه عضو دیوان تجارتی ستره محکمه کشته شدند.

طالبان هنوز در مورد اظهارات تازۀ معاون رییس جمهور افغانستان چیزی نگفته، اما پیش از این دست داشتن در کشتارهای هدفمند را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG