لینک های دسترسی

Breaking News

توافق صلح امریکا-طالبان؛ امید طالبان زندانی برای رهایی


زندانیان گروه طالبان در زندانان پلچرخی کابل
زندانیان گروه طالبان در زندانان پلچرخی کابل

شماری از طالبان که به ارتکاب جرایم مرتبط به شورشگری زندانی اند، در جریان مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس، توافق صلح امریکا-طالبان را تکت آزادی شان عنوان کرده اند.

ایالات متحده و حکومت افغانستان، بر آتش بس منحیث یکی از شرایط عمدۀ توافق اصرار دارند، اما طالبان امروز ۳۰ دسمبر (نهم جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که هیچ تصمیم برای برقراری آتش بس ندارند.

اسوشتیدپرس با نشر گزارشی ادعا کرده است که طالبان شبکه‌های ارتباطی منظم در داخل زندان‌ها داشته و بازداشت‌های تازه را ثبت کرده و می‌دانند که چه تعداد از زندانیان این گروه بیمار اند یا دیگر زنده نیستند.

زندانیان طالب در زندان پلچرخی کابل
زندانیان طالب در زندان پلچرخی کابل

خبرهای مرتبط به زندانیان به کمیسیون زندانیان به رهبری ملا نورالدین ترابی گسیل می‌شود؛ فردی که زمانی سرپرست وزارت عدلیه رژیم طالبان بود.

یکی از اعضای بلندپایه طالبان که از مذاکرات میان زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان با خبر است به اسوشیتدپرس گفته است که در جریان مذاکرات فهرست ۵۰۰۰ زندانی طالبان به امریکاییها سپرده شده و رهایی آنان جز توافق صلح امریکا-طالبان است.

بر اساس گزارش‌ها، آقای خلیلزاد از طالبان خواسته اند تا برای ۱۰ روز آتش بس کنند؛ آتش بسی که زمینه را برای امضای توافق صلح امریکا-طالبان، برگشت نیروهای امریکایی از افغانستان به کشورشان و پایان جنگ ۱۸ ساله که طویل‌ترین جنگ امریکا محسوب می‌شود، مساعد خواهد کرد.

طالب زندانی دوکاندار در زندان پلچرخی
طالب زندانی دوکاندار در زندان پلچرخی

تاکنون، صدها زندانی گروه طالبان در چندین مرحله از زندان‌های افغانستان آزاد شده اند و تازه ترین آن رهایی سه عضو ارشد این گروه به شمول انس حقانی بود که در بدل رهایی دو استاد پوهنتون امریکایی که در سال ۲۰۱۶ از سوی طالبان اختطاف شده بودند، از زندان آزاد شدند.

انس حقانی، پسر جلال‌الدین حقانی، بنیانگذار شبکۀ حقانی و برادر کوچک سراج‌الدین حقانی، رهبر کنونی شبکۀ حقانی و فرد شماره دوی گروه طالبان است.

منتقدین می‌گویند که اکثریت زندانیان آزاد شده طالبان دوباره به جبهات جنگ برگشته و در مقابل حکومت افغانستان می‌جنگند.

اسوشیتدپرس گزارش داده است که در ماه نومبر در داخل زندانی پس از آن هرج و مرج برپا شد که مقامات خواستند تلیفون‌ها و مواد مخدر را از نزد زندانیان ضبط کنند. در جریان آن حادثه ۱۶ نفر کشته شد که اکثریت شان طالبان بودند.

مقامات افغان می‌گویند که در حدود ۳۰۰۰ جنگجوی طالب در زندان پلچرخی حبس اند، اما مولوی نیاز محمد یکی از زندانیان طالب به اسوشیتدپرس گفته است که در حدود ۱۰۰۰ طالب در این زندان در بند اند و زندانیان دیگر از افرادی اند که با طالبان همدردی دارند یا به ارتکاب جنایات دیگر زندانی شده اند.

XS
SM
MD
LG