لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان خبر بازگشایی مکاتب دختران در کابل را رد کردند 


مسوولان وزارت معارف حکومت طالبان امروز پنجم جون (۱۵ جوزا) در پاسخ به صدای امریکا، خبر بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در شهر کابل را رد کردند.

در یک مکتوبی که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده است، از سوی این وزارت به حوزه‌های تعلیمی معارف شهر کابل اطلاع داده شده که در پی "فیصلهٔ کمیتهٔ آغاز مکتب‌های اناث بالاتر از صنف ششم به ریاست عبدالحکیم شرعی، رییس ستره محکمهٔ امارت اسلامی افغانستان، به تمام مکاتب هدایت داده می‌شود تا تمامی مکتب‌های شهر کابل از صنف اول تا دوازدهم از تاریخ ۲۱ جوزای ۱۴۰۱ [۱۱ جون ۲۰۲۲] آغاز شود."

اما عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان، در پاسخ به پرسش صدای امریکا گفت که این مکتوب "جعلی" بوده و خبر بازگشایی مکاتب دختران درست نیست.

با اینحال، برخی از منابع طالبان به صدای امریکا گفته اند که یک کمیتۀ هشت نفری به ریاست قاضی القضات (رییس ستره محکمه) طالبان در مورد بازگشایی مکاتب دختران نظر مثبت داشته، اما به گفتۀ این منابع، این کمیته نظر خود را به رهبر طالبان به قندهار فرستاده است تا او در این زمینه تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، این گروه دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دانش‌آموزان دختر مسدود کرد و حکومت این گروه برخلاف تعهدات شان به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، اعلام کرد که مکاتب دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

حدود دو هفته پیش، شیر محمد ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجهٔ طالبان، در یک اقدام بی پیشینه در جریان یک سخنرانی بر رویکرد حکومت طالبان در زمینۀ حقوق زنان انتقاد کرد و گفت که حقوق شرعی و بشری زنان در افغانستان تامین نشده است.

شیر محمد عباس ستانکزی در نشستی در کابل گفت: " [طالبان] حق آموزش را به زنان نداده اند. امروز در افغانستان اصلاً آموزش وجود ندارد. حقوق شان را بدهید. زنان، اسلام و شریعت را در کجا بیاموزند؟ واضح است که در مدرسه و مکتب خواهند آموخت."

این در حالی است که جامعهٔ بین المللی به کرات از حکومت طالبان خواسته است تا مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بازگشایی کنند. اما مقامات طالبان گفته اند که این مکاتب تا زمان مساعد شدن "زمینه مناسب" برای دختران مسدود باقی خواهند ماند.

کشورهای جهان تاکنون از به رسمیت شناختن رسمی طالبان به دلیل نگرانی از رفتار آنان با دختران و زنان و اتهامات نقض حقوق بشر علیه نظامیان و مقامات دولت پیشین افغانستان، امتناع ورزیده اند.

گروه طالبان در حاکمیت قبلی خود از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان را به طور گسترده از حق کار و تحصیل محروم کرده بود.

XS
SM
MD
LG