لینک های دسترسی

Breaking News

ناکامی در انتقال کارمندان ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده 'ننگین' است – مک‌کال


مایکل مک‌کال، قانونگذار امریکایی "ناکامی" حکومت امریکا در انتقال خبرنگاران ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده به بیرون از افغانستان را پیش از ختم عملیات نظامی "ننگین" توصیف کرد.

این عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده گفت: "کاملاً ننگین است که وزارت خارجۀ ایالات متحده ادعا می‌کند که تمام کارمندان محلی را انتقال داده اند، حالانکه در واقع آنان صدها خبرنگار ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده و خانواده‌های‌شان را ترک کرده اند."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده با ستایش از کارکرد نظامیان و دپلوماتان امریکایی در جریان عملیات تخلیۀ نظامی که به تاریخ ۳۰ اگست پایان یافت، از انتقال بیش از ۱۲۰ هزار نفر به بیرون از افغانستان در جریان این عملیات خبرداد.

ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده یک ادارۀ مستقل حکومت فدرال امریکا است که چندین شبکۀ رسانه‌ای به شمول صدای امریکا و رادیو آزادی زیر چتر آن فعالیت دارد.

آقای مک‌کال که عضو ارشد کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده است روز سه شنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) با نشر بیانیه‌ای گفت که حدود ۵۰۰ کارمند ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده و خانواده‌های شان در افغانستان باقی‌مانده اند.

او گفت که حکومت ایالات متحده به اکثر کارمندان ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده اطمینان داده است که آنان از افغانستان تخلیه خواهند شد.

اعضای جمهوریخواه کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده به صدای امریکا گفته اند که برای انتقال مصوون کارمندان ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده بر حکومت آقای بایدن فشار وارد خواهند کرد، اما گفته اند که پس از خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان، مطمین نیستند که اینکار چگونه صورت خواهد گرفت.

در همین حال ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی در مورد سرنوشت خبرنگاران ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده گفت که با "هر سرعتی که بتوانیم" آنان را به جای مصوون انتقال می‌دهیم.

چند روز پیش از اینکه عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان پایان یابد، ده‌ها قانونگذار امریکایی حکومت جو بایدن را ترغیب کردند تا زمینۀ گذار مصوون صدها خبرنگار ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده را به بیرون از افغانستان فراهم کند.

بن کاردین عضو مجلس سنا و ویلیم کیتینگ عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده می‌گویند که حدود ۵۵۰ نفر –کارمندان ادارۀ رسانه جهانی ایالات متحده و خانواده‌های شان – هنوز هم در افغانستان به سر می‌برند.

در نامه‌ای عنوانی رییس جمهور بایدن که ۶۷ عضو کانگرس آن را امضا کرده اند، آمده است: "تاکید می‌کنیم که ۵۵۰ کارمند ادارۀ رسانۀ جهانی ایالات متحده و خانواده‌های شان از خبرنگارانی که شما سرسختانه برای انتقال شان تلاش کردید، هیچ تفاوتی ندارند."

XS
SM
MD
LG