لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان محل دفن ملا عمر را علنی کردند


گروه طالبان چندین سال پس از اعلام مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین و بنیانگذار این گروه، سر انجام محل دفن وی را علنی کردند. درگذشت ملا عمر نیز برای چندین سال مخفی نگهداشته شده بود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز یکشنبه ششم نومبر (۱۵ عقرب) ضمن نشر چند عکس در تویتر نگاشته است که "مقبرۀ" ملا عمر "ضمن مراسمی نمایان گردید."

مجاهد نگاشته است که ملا محمد حسن، رییس الوزرای حکومت طالبان و شماری از اعضای کابینۀ حکومت آن گروه "به خاطر زیارت کردن" گور ملا عمر به "منطقۀ عمرزو ولسوالی سوری ولایت زابل" رفته بودند.

سخنگوی حکومت طالبان به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است به دلیل اینکه "دشمنان" طالبان به مقبرۀ ملا عمر آسیب نرسانند، محل دقیق دفن وی تا حال پنهان نگهداشته شده بود و تنها برخی از بستگان ملا عمر از آن خبر داشتند.

ملا عمر که در زمان مرگش حدود ۵۵ سال عمر داشت، در سال ۱۹۹۳ و در اوج جنگ‌های داخلی میان گروه‌های جهادی در افغانستان، گروه طالبان را بنیان گذاشت.

طالبان زیر حاکمیت ملا عمر قواعد سختگیرانۀ اسلامی را بر مردم افغانستان نافذ کرده و زنان و دختران را از رفتن به کار و مکتب باز داشته بودند.

محل دفن ملا عمر درست یک روز پس از آن علنی می‌شود که لوحه سنگ گور احمد شاه مسعود، فرمانده پیشین جبهۀ مقاومت ضد طالبان در پنجشیر ویران شد.

مجاهد دست داشتن طالبان در تخریبکاری مقبرۀ مسعود را رد کرده و گفته است که اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد، عاملان آن "مجازات" خواهند شد.

چند هفته پس از مسلط شدن طالبان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ نیز مقبرۀ احمد شاه مسعود تخریب شد، اما پس از واکنش‌های مردم به اینکار، به زودی ترمیم شد.

پس از نشر ویدیویی از تخریب مجدد سنگ مقبرۀ احمد شاه مسعود در شبکه‌های اجتماعی، شماری رهبران پیشین جهادی و حامیان این فرماندۀ فقید افغانستان واکنش تند نشان داده اند.

منابع مردمی در پنجشیر روز شنبه پنجم نومبر (۱۴ عقرب) به صدای امریکا مدعی شدند که این کار توسط افراد طالبان صورت گرفته است و آنان فرش‌های این مقبره را نیز با خود برده اند.

آرامگاه احمد شاه مسعود در تپه‌ای به نام "سریچه" در بازارک، مرکز ولایت پنجشیر موقعیت دارد و باشندگان محل گفته اند که این محل از چندین ماه به این‌سو توسط افراد طالبان محافظت می‌شود.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG