لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما:‌ دستور طالبان مبنی بر حجاب اجباری تخطی از تعهد این گروه در مقابل زنان است


هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در واکنش به تازه‌ترین حکم حکومت طالبان در رابطه به حجاب اجباری زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این اقدام طالبان بر خلاف تعهدات رهبران این گروه است.

نگرانی یوناما پس از آن بیان شد که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در یک حکم جدید از تمام زنان در افغانستان خواسته است که "حجاب اسلامی" را رعایت کنند.

یوناما گفته است که در حکم جدید طالبان از زنان خواسته شده تا فقط در مواقع ضروری خانه‌هایشان را ترک کنند و نقض این دستورالعمل موجب مجازات بستگان مرد آنان خواهد شد.

یوناما همچنان اضافه کرده است که اطلاعاتی که به دست آنان رسیده است، نشان می‌دهد که این دستور العمل رسمی طالبان است و اجرا خواهد شد.

یوناما با اظهار نگرانی از وضعیت حقوق زنان در افغانستان گفته است که این تصمیم، حکم طالبان در مورد حجاب زنان،‌در تضاد تمام تضمین‌های متعدد رهبران طالبان است که در جریان بحث‌ها و مذاکرات با جامعهٔ بین‌المللی بر آن تعهد شده است.

یوناما گفته است که به زودی با مقام‌های طالبان برای شفاف‌سازی در این زمینه دیدار خواهد کرد و نگرانی خود در مورد دستور حجاب اجباری بر زنان را با مقام‌های جامعه بین‌المللی شریک خواهد کرد.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان افزود که این تضمین‌ها در ماه اگست سال ۲۰۲۱ پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان توسط رهبران این گروه تکرار شد و این گروه تعهد سپرده بود که زنان و دختران در افغانستان از فرصت و حقوق برابر در جامعه و دسترسی به تحصیل و کار برخوردار خواهند بود.

یوناما همچنان افزوده است که تصمیم مسدود نگه داشتن مکاتب برای دختران در مقطع متوسطه و لیسه شش هفته پیش در سطح ملی و بین‌المللی محکوم شد و تصمیم امروز طالبان تعامل این گروه با جامعه بین‌المللی را مشکل تر و فاصله میان طالبان و جامعهٔ بین المللی را بیشتر می سازد.

در همین حال،‌ رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، نیز در تویتی به دستور تازهٔ طالبان واکنش نشان داده و گفته است: "طالبان هنوز هم پالیسی های سرکوبگرانه علیه زنان و دختران را به عنوان جاگزینی برای رسیدگی به بحران اقتصادی و نیاز به حکومت فراگیر اتخاذ می کند. من با خواست های افغان‌ها و جامعه بین المللی یکجا می شوم تا اقدامات سرکوبگرانه پایان یابد،‌ مکاتب دختران دو باره باز گردند، زنان اجازهٔ کار پیدا کنند و زندگی شان را از سر بگیرند."

پیش از این نیز خانم امیری گفته بود که اگر طالبان مشروعیت بین‌المللی می‌خواهند، باید به حقوق بشری افغان‌ها به ویژه حقوق زنان احترام بگذارند.

رهبری طالبان در یک دستور جدید از تمام زنان در افغانستان خواسته است که حجاب اسلامی را رعایت کنند. در این حکم گفته شده است که با هر لباسی که بدن پوشانیده شود، آن حجاب است، اما افزوده که "تنگ و نازک" نباشد.

در این دستور آمده است که برای زنان، چادری "بهترین" نوع حجاب است. به گفته این وزارت، لباس و چادر مروج به رنگ سیاه موسوم به حجاب نیز حجاب شرعی است.

بر اساس این دستور: "زنانیکه از نظر سنی پیر یا جوان استند، در مواجهه با مردان نامحرم باید به دلیل (جلوگیری از) فتنه، مطابق هدایات شرعی به جز از چشم‌ها تمام صورت خود را بپوشانند."

XS
SM
MD
LG