لینک های دسترسی

Breaking News

دستور جدید رهبری طالبان در رابطه به حجاب زنان


مقام رهبری طالبان در یک دستور جدید از تمام زنان در افغانستان خواسته است که حجاب اسلامی را رعایت کنند.

در این دستور که امروز شنبه هفتم می (۱۷ ثور) نشر شد امر شده است که "برای زنان مسلمان اصیل و بالغ رعایت‌کردن حجاب شرعی فرض و ضروری است."

در این دستور گفته شده است که با هر لباسی که بدن پوشانیده شود، آن حجاب است، اما افزوده که "تنگ و نازک" نباشد.

رهبر طالبان گفته است که برای زنان، چادری "بهترین" نوع حجاب است. به گفته این وزارت، همچنین لباس و چادر مروج به رنگ سیاه موسوم به حجاب نیز حجاب شرعی است.

در این دستور آمده است: "زنانیکه از نظر سنی پیر یا جوان استند، در مواجهه با مردان نامحرم باید به دلیل (جلوگیری از) فتنه، مطابق هدایات شرعی به جز از چشم‌ها تمام صورت خود را بپوشانند."

در این دستور آمده است که در مرحله نخست از طریق منابر و رسانه‌ها در مورد اهمیت حکم حجاب به خانواده‌ها معلومات می‌دهد و نیز در اماکن عامه در این زمینه پیام‌هایی را نشر می‌کند.

طالبان در این حکم گفته اند: "در گام نخست خانه زنان بی‌حجاب نشانی شود و به ولی شان توصیه شود و آنان تنبیه شوند. در قدم دوم ولی آنها به ریاست‌های مربوط احضار شوند. در گام سوم، ولی آنها سه روز زندانی شود. در مرحله چهارم، ولی به محاکم سپرده شود تا جزای مناسب داده شود."

بر اساس این دستور زنانی که در اداره‌های حکومت طالبان کار می‌کنند و حجاب را رعایت نمی‌کنند، از وظیفه سبک‌دوش خواهند شد.

حکومت طالبان همچنین گفته است که کارمندان مرد که دختران شان حجاب را مراعات نمی‌کنند، وظایف شان تعلیق شود.

پس از تسلط طالبان، وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه، قبلاً نیز با نصب شعارهایی از زنان خواسته است که "حجاب شرعی" را مراعات کنند، اما شماری از زنان علیه این عملکرد حکومت طالبان تظاهرات کردند.

همچنان این وزارت از مردان خواسته بود که ریش شان را نتراشند و از مردم خواسته بود که از شنیدن موسیقی خودداری کنند.

این در حالی است که قبل بر این، نهادهای جهانی حمایت از زنان، از وضع محدودیت زیاد حکومت طالبان بر زنان ابراز نگرانی کرده اند.

پیش از این، رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، گفته بود که اگر طالبان مشروعیت بین‌المللی می‌خواهند، باید به حقوق بشری افغان‌ها به ویژه حقوق زنان احترام بگذارند.

اما خالد الحنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، روز شنبه در مورد حجاب زنان گفت: "ما می‌خواهیم که خواهران ما با عزت و به گونه محفوظ زندگی کنند."

XS
SM
MD
LG