لینک های دسترسی

Breaking News

رفتار طالبان با زنان 'جنایت علیه بشریت' بوده می‌تواند – گزارشگر ملل متحد


ریچارد بنیت، گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، گفته است که رفتار طالبان با زنان و دختران در این کشور به مثابهٔ "جنایت علیه بشریت" شمرده شده می‌تواند.

بنیت در این گزارش که روز دوشنبه ششم مارچ (۱۵ حوت) به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیشکش شد، نگاشته است: "پالیسی عمدی و سنجیده شدهٔ طالبان است تا حقوق بشری زنان و دختران افغان را انکار کرده و آنان را از حیات عامه محروم کنند. اینکار جرم بین‌المللی آزار جنسیتی شمرده می‌شود که به خاطر آن مقام‌های [طالبان] پاسخگو قرار گرفته می‌توانند."

ریچارد بنیت گفته است که شورای حقوق بشر ملل متحد باید پیام قوی به طالبان بفرستد که "رفتار افتضاح‌آور با زنان و دختران، به شمول شریعت در هر زمینه‌ای که باشد، غیرقابل تحمل و غیرقابل توجیه است."

طالبان تا زمان نشر این گزارش به یافته‌های ریچارد بنیت واکنش نشان نداده اند، اما پیش از این مقام‌های این گروه نقض حقوق بشری زنان را در افغانستان انکار و ادعا کرده بودند که حقوق زنان و دختران در افغانستان در چارچوب شریعت اسلام تامین است.

بنیت در این گزارش از پیامدهای وضعیت موجود زنان در افغانستان هشدار داده و نگاشته است: "تاثیر وضع محدودیت‌ها بر زنان و دختران به گونهٔ فزاینده خانمان‌سوز بوده و در درازمدت تمام جمعیت [افغانستان] را متاثر می‌کند."

گزارشگر ویژهٔ ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان گفته است که رفتار طالبان با زنان با "اپارتاید جنسیتی" بوده و "جنایت علیه بشریت" حساب شده می‌تواند.

همزمان با این، سازمان عفو بین‌الملل از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته است تا در راستای پایان‌دادن به مصوونیت از مجازات و تضمین عدالت برای قربانیان سواستفاده‌های طالبان اقدام کنند.

عفو بین‌الملل ناوقت روز یکشنبه پنجم مارچ (۱۴ حوت)‌ با نشر گزارشی گفت که در ماه‌های اخیر، طالبان مدافعان حقوق زنان، استادان پوهنتون و فعالان را برای بازداشت غیرقانونی هدف قرار داده‌اند.

عفو بین‌الملل از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته است تا در اولین فرصت یک میکانیزم تحقیقی مستقل در افغانستان با تمرکز بر حفظ شواهد برای پیگیری عدالت بین‌المللی ایجاد کند.

اگنس کالامارد، منشی عمومی این سازمان با اشاره به گزارش بنیت به شورای حقوق بشر ملل متحد گفته است که وضعیت حقوق بشر در افغانستان به سرعت رو به وخامت است و "سواستفاده‌های بی‌وقفه" طالبان هر روز ادامه دارد.

طالبان در جریان نزدیک به ۱۹ ماه حاکمیت شان بر افغانستان محدودیت‌های فراوانی را بر زنان و دختران وضع کرده و آنان از حق آموزش و کار محروم کرده و مانع اکثر فعالیت‌های اجتماعی زنان و دختران شده اند.

این در حالی است که امروز سال تحصیلی در ساحات سردسیر افغانستان آغاز شد و تنها پسران اجازۀ رفتن به پوهنتون را یافتند.

XS
SM
MD
LG