لینک های دسترسی

Breaking News

پاسخ کربی به مک‌کال: طالبان را حسابده قرار می‌دهیم


جان کربی، هماهنگ کننده ارتباط استراتیژیک شورای امنیت ملی ایالات متحدهٔ امریکا
جان کربی، هماهنگ کننده ارتباط استراتیژیک شورای امنیت ملی ایالات متحدهٔ امریکا

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباط استراتیژیک شورای امنیت ملی امریکا، روز جمعه سوم مارچ (۱۲ حوت) در پاسخ به نگرانی یک عضو مجلس نمایندگان گفت که ایالات متحده طالبان را در برابر تعهدات‌ شان پاسخگو قرار می‌دهد.

این اظهارات کربی پس از آن بیان شد که مایکل مک کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای به انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، با ابراز نگرانی شدید گفت که ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور این کشور، در قسمت وضع تعزیرات و محدودیت صدور ویزه برای اعضای طالبان ناکام بوده است.

در پاسخ به این نگرانی، کربی در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت: "ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم تا طالبان را در قبال وعده‌ها و تعهداتی که آنان داده‌اند، پاسخگو قرار بدهیم. ما آنها را به عنوان یک حکومت قانونی در کابل به رسمیت نشناخته ایم. ما قطعاً قصد نداریم در آینده نزدیک این کار را انجام دهیم."

مک‌کال در نامهٔ ارسالی خود به وزیر خارجهٔ ایالات متحده همچنین گفته است که طالبان مسوول اعمال شنیع در مقابل زنان و دختران در افغانستان استند. این قانونگذار ایالات متحده همچنین گفته است که اداره کنونی امریکا بنا بر تبارز ارادهٔ خود در قسمت وضع تعزیرات در برابر اعضای طالبان که مسوول ''رفتار وحشتناک'' علیه زنان و دختران استند، شکست خورده است.

مک‌کال گفته است که وضع محدودیت صدور ویزه امریکا یگانه پاسخ ادارهٔ رییس جمهور بایدن در برابر اعمال ''وحشتناک طالبان در مقابل زنان و دختران'' بوده است.

آقای مک‌کال در ادامهٔ این نامه گفته است که "من از حکومت می‌خواهم که گام‌های مهم‌تری برای پاسخ به رفتار غیرانسانی طالبان علیه زنان و دختران بردارد، از جمله با وضع تعزیرات گستردهٔ صدور ویزه علیه مقامات طالبان."

آقای کربی در مصاحبه با صدای امریکا همچنین خطاب به طالبان گفت: " اگر [طالبان] می‌خواهند قسمی که می‌گویند جدی گرفته شوند، اگر آنان مشروعیت می‌خواهند که در حال حاضر نمی‌توانند به آن دست یابند، نیاز دارند که به این تعهدات عمل کنند، باید به تعهداتی که چگونه با زنان و دختران در افغانستان برخورد کنند،‌عمل کنند. ما این موضوع را از بسیار نزدیک نظارت خواهیم کرد."

وزارت تحصیلات عالی طالبان در ماه دسمبر ۲۰۲۲ ادامهٔ تحصیل زنان و دختران را در تمام دانشگاه‌های افغانستان تا "امر ثانی" منع قرار داد. چند روز پس از‌ آن، وزارت اقتصاد طالبان طی نامه‌ای به تاریخ ۲۴ دسمبر ۲۰۲۲ زنان و دختران را از ادامه‌ٔ کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی منع کرد.

در تازه‌ترین اقدام، وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به پوهنتون‌های خصوصی دستور داد که تا "امر ثانی" به دختران اجازه ندهند در آزمون کانکور این پوهنتون‌ها اشتراک کنند. این دستور در حالی صادر شده که قرار است پوهنتون‌های خصوصی در افغانستان، ماه‌ آینده امتحان کانکور را برگزار کنند.

مک‌کال در ادامه‌ نامه‌ٔ خود به بلینکن وضع تعزیرات امریکا بر مقامات رژیم نیکاراگوا و مقامات طالبان را به مقایسه گرفته است. بر اساس این نامه، وزارت خارجهٔ ایالات متحده در اکتوبر ۲۰۲۲ محدودیت ویزه را بر بیش از ۵۰۰ مقامات نیکاراگوا که مانع دموکراسی اند، وضع کرد. اما بر عکس، پس از وضع محدودیت بیشتر طالبان بر زنان و دختران، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، فقط از وضع تعزیرات صدور ویزهٔ امریکا بر شش عضو طالبان خبر داد و مجموعاََ هشت عضو این گروه از ورود قانونی به ایالات متحده منع شده اند.

این عضو مجلس نمایندگان امریکا گفته است که با در نظر داشت عملکرد طالبان، حکومت ایالات متحده تعزیرات صدور ویزه را بر طیف گسترده‌ای از اعضای طالبان وضع کند.

طالبان پس از آنکه در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر در افغانستان مسلط شدند،‌به طور روز افزون محدودیت‌های سختگیرانه‌ را بر زنان و دختران در سراسر افغانستان وضع کرده و آنان را نه تنها از کار در دفاتر دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی، بلکه از رفتن به مکتب و دانشگاه‌ها نیز منع کرده اند.

ممنوعیت سفر زنان بدون محرم، عدم اجازه رفتن به حمام، پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حجاب کامل اجباری از جمله سایر محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان بر زنان و دختران به حساب می‌رود.

عملکرد سختگیرانهٔ طالبان نسبت به زنان و دختران نه تنها موجب انتقاد‌های گستردهٔ بین‌المللی شده است، بلکه ده‌ها سازمان غیرحکومتی فعالیت‌هایشان را در افغانستان متوقف کردند.

XS
SM
MD
LG