لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: یک 'لانهٔ داعش' در شمال کابل از بین برده شد


طالبان گفته اند که چند ساعت پس از وقوع انفجار در مسجد عیدگاه که موجب کشته و زخمی شدن چندین غیرنظامی شد، یکی از مخفیگاه‌های مربوط داعش را در شمال کابل از بین بردند.

ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان روز دوشنبه چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) در یک تویت نوشت که یک واحد خاص طالبان عملیاتی را بر ضد عناصر داعش در حوزهٔ ۱۷ امنیتی در شمال کابل، ناوقت یکشنبه به وقت محل انجام داد.

به گفتهٔ این سخنگوی طالبان، "لانهٔ داعش" در جریان این عملیات به طور کامل از بین رفت و همۀ افراد داعش در این مخفیگاه کشته شدند، اما او شمار افرادی را که در این حمله کشته شده اند، مشخص نکرد.

آقای مجاهد در مورد تلفات احتمالی طالبان نیز تبصره نکرده است.

تا حال مشخص نشده است که آیا این عملیات، ارتباط مستقیم به حملهٔ روز یکشنبه بر مسجد عیدگاه داشت یا خیر.

در این حال، برخی از شاهدان عینی می‌گویند که این عملیات طالبان علیه جنگجویان داعش در منطقه موسوم به "سرک بوستان" صورت گرفته است.

آنان می‌گویند که این درگیری بیش از یک ساعت ادامه داشت و دو طرف از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده کردند. بر اساس معلومات شاهدان عینی، در محل درگیری صدای چندین انفجار نیز شنیده شده که در اثر آن، شماری از منازل مسکونی آتش گرفت.

تا کنون در مورد وارد شدن تلفات به غیرنظامیان در این درگیری‌ها چیزی گفته نشده است.

پس از حملات انتحاری اواخر ماه اگست در میدان هوایی کابل که به اثر آن ۱۳ نظامی امریکایی و در حدود ۱۷۰ غیر نظامی افغان کشته شدند، حمله بر مسجد عیدگاه،‌ نخستین حملهٔ جدی پس از خروج کامل قوای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان، در شهر کابل به شمار می رود.

شاخهٔ خراسان داعش در جریان خروج قوای بین‌المللی از افغانستان و پس از آن، تا حال مسوولیت چندین حملهٔ مرگبار را بر ضد طالبان بر عهده گرفته است.

طالبان که بر ضد نیرو‌های وفادار به احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی افغانستان" نیز در ولایت پنجشیر می‌جنگند، گفته اند که تقریباً همه قلمرو کشور را زیر کنترول خود آورده اند.

اما حملهٔ روز یکشنبه و حملات در ولایت‌های ننگرهار، پروان و کابل نشان می‌دهد که تهدید‌های امنیتی هنوز هم وجود دارد.

تا کنون هیچ گروهی مسوولیت انفجار روز یکشنبه بر مسجد عیدگاه را به دوش نگرفته است، اما پس از تسلط طالبان بر افغانستان، حملات شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش بر طالبان افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG