لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان می‌گویند که در زلزلهٔ روز گذشته در حدود ۶۵۰ نفر کشته شده اند


مقامات طالبان می‌گویند که رقم تلفات زلزلهٔ روز چهارشنبه ۲۲ جون (اول سرطان) کمتر از آنچه است که دیروز گزارش شده بود.

ثناالله معصوم، سخنگوی والی پکتیکا، امروز ۲۳ جون (دوم سرطان) به صدای امریکا گفت که در زلزلهٔ روز چهار شنبه در این دو ولسوالی بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ نفر جان باخته و حدود ۴۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

او افزود که ولسوالی های برمل و گیان این ولایت به شدت آسیب دیده اند و اکثریت تلفات در این دو ولسوالی رخ داده است.

آقای معصوم علاوه کرد: "مقداری کمک‌های‌ اضطراری به ولسوالی‌های زلزله‌زده رسیده است و خیمه و کمپل به زلزله‌زدگان توزیع شده است."

در همین حال مقامات ولایت خوست نیز گفته اند که در اثر این زلزله بیش از ۴۰ نفر در ولسوالی سپیرهٔ این ولایت کشته شده و حدود ۴۰ تن دیگر مجروح شده اند.

پیش از این مقامات طالبان گفته بودند که در نتیجۀ زلزله در ولایت پکتیکا، ننگرهار و خوست بیش از ۱۰۰۰ نفر جان باخته و بیش از ۱۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

مقامات در ولایت ننگرهار به صدای امریکا گفتند که تا اکنون از تلفاتی ناشی از این زلزله در ولسوالی اچین معلوماتی در دست ندارند. روز گذشته گزارش شده بود که شماری از باشندگان این ولسوالی در جریان زلزله جان باخته اند.

این زلزلهٔ که شدت آن به حساب ریکتر ۶.۱ درجه بود اوایل صبح چهارشنبه،‌ نه تنها افغانستان، بلکه بخش های از پاکستان را نیز تکان داده است.

طالبان گفته اند که ولسوالی های برمل، زیروک، نکی و کیان در ولایت پکتیکا بیشترین آسیب ناشی از این زلزله را متحمل شده اند.

حکومت طالبان روز چهارشنبه از نهادهای بین‌المللی خواست که برای بیرون کشیدن قربانیان از زیر آوارها و رسیدگی به باشندگان محل اقدام کرده و گروه‌های نجات را به محل اعزام کنند.

به دنبال درخواست حکومت طالبان، شماری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی کمک به زلزله‌زدگان ولایات جنوب شرقی افغانستان را آغاز کرده اند.

در تازه‌ترین مورد، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز پنجشنبه ۲۳ جون گفت که هشت لاری حامل کمک‌های بشردوستانۀ پاکستان به ولایت پکتیکا رسیده است.

آقای مجاهد همچنین افزود که دو طیارۀ حامل کمک‌های بشری ایران به میدان هوایی کابل رسیده و قرار است این کمک‌ها که شامل مواد خوراکی اند، به ولایات زلزله‌زده انتقال یابد.

سخنگوی حکومت طالبان اضافه کرد که همزمان با این، کمک‌های بشری قطر نیز برای آسیب‌دیدگان زلزله به افغانستان رسیده است.

در این حال، سازمان جهانی صحت می‌گوید که برای رسیدگی به زلزله‌زدگان افغانستان یک محموله ۹.۸ تنی تجهیزات طبی در راه است. کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ نیز گفته است که یک اندازه تجهیزات طبی را برای رسیدگی به مجروحین این زلزله به محل فرستاده است.

ایالات متحده، ملل متحد و اتحادیهٔ اروپا گفته اند که آماده اند به قربانیان زلزله در افغانستان کمک فراهم کنند.

XS
SM
MD
LG