لینک های دسترسی

Breaking News

ذبیح‌الله مجاهد:‌ با چین 'روابط دوستی' می‌خواهیم


ذبیح‌الله مجاهد گفته است که طالبان از "کشور های دوست" می‌خواهد تا ابتکار عمل را در دست بگیرند با با این گروه در تماس شوند
ذبیح‌الله مجاهد گفته است که طالبان از "کشور های دوست" می‌خواهد تا ابتکار عمل را در دست بگیرند با با این گروه در تماس شوند

ذبیح‌الله مجاهد،​ یکی از سخنگویان طالبان،​ روز سه شنبه ۲۴ آگست (دوم سنبله)‌ گفت که این گروه در صدد گسترش ارتباط اقتصادی و روابط دوستانه با چین است.

این سخنگوی گروه طالبان در مصاحبه‌ای با گروه رسانه‌ای چین یا China Media Group گفته است که طالبان خواهان ایجاد روابط حسنه با همه کشورها است و از "کشورهای دوست" می‌خواهد تا ابتکار عمل را در دست بگیرند و با طالبان در تماس شوند.

اما این مقام طالبان مشخص نکرد که کدام کشورها از دید این گروه دوست تلقی می شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ذبیح‌الله مجاهد پس از یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی خبرنگار گروه رسانهٔ چین که طالبان در آینده خواهان چگونه روابط با چین است گفت: "ما می‌خواهیم روابط خوب با چین و همه کشورها را حفظ کنیم. ما در صدد انکشاف روابط اقتصادی و دوستانه با چین استیم."

این سخنگوی طالبان همچنین گفته است که جنگجویان این گروه نه تنها وارد ساختمان سفارت های خارجی مقیم کابل نمی شوند، بلکه امنیت این سفارت ها را نیز تامین می کنند.

چین از جمله سه کشور جهان است که سفارت آن هنوز هم در کابل فعالیت دارد. سفارت‌های روسیه و پاکستان نیز در کابل فعال اند.

آقای مجاهد همچنین در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که طالبان به سازمان‌های دهشت افگنی به شمول القاعده اجازه نمی‌دهد تا از قلمرو افغانستان بر سایر کشورها حملات دهشت افگنی را سازماندهی کنند و اینکه بر ضد کشورهای همسایه فعالیت‌های مخرب را انجام دهند.

ذبیح‌الله مجاهد در حالی خواهان روابط حسنه و بهبود ارتباط اقتصادی با چین شده است که بسیاری از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده سرمایه‌های افغانستان را پس از ورود جنگجویان این گروه به کابل منجمد کردند.

ایالات متحده اعلام کرده است که میلیارد‌ها دالر پول بانک مرکزی افغانستان را که در بانک ذخایر فدرال شهر نیویارک نگهداری می‌شد، منجمد کرده است.

صندوق بین‌المللی پول یا IMF نیز انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را که قرار بود در جریان همین هفته به حکومت افغانستان بسپارد، به تعلیق در آورد.

به همین ترتیب، آلمان نیز اعلام کرد که ۳۰۰ میلیون دالر کمک آن کشور که قرار بود به حکومت افغانستان سپرده شود، انتقال داده نخواهد شد.

در آخرین مورد، سخنگوی بانک جهانی گفت که به دنبال تصرف کابل توسط گروه طالبان، هیات رهبری این بانک روز سه شنبه ۲۴ آگست (۲ سنبله) پس از بررسی وضعیت در افغانستان تصمیم گرفت تا پرداخت‌های پولی به آن کشور متوقف شود.

سخنگوی بانک جهانی افزود که این بانک در مورد وضعیت کنونی افغانستان و همچنان چشم انداز توسعه و انکشاف در این کشور به ویژه برای زنان" عمیقاً نگران" است.

پیشینهٔ‌ سرمایه گذاری چین در افغانستان

شرکت چینی MCC در سال ۲۰۰۷ میلادی قرارداد پروژه استخراج مس عینک را که ارزش آن به سه میلیارد دالر امریکایی می‌رسد، امضا کرد، اما کار عملی آن تا حال آغاز نشده است.

نبود امنیت بزرگترین مانع اجرای پروژه مس عینک واقع در ولایت لوگر و دیگر پروژه‌های استخراج معادن در افغانستان به شمار می‌رفت. کشف آثار باستانی و نگرانی از تاثیرات منفی محیطی در معدن مس عینک بر مشکلات تطبیق این پروژه افزوده است.

ظرفیت ابتدایی استخراج مس عینک ۱۹۷ هزار تن در سال تخمین شده است، اما به مرور زمان می توان آنرا تا ۳۴۳ هزار تن افزایش داد.

علاوه بر ایجاد هزاران فرصت اشتغال، حکومت قبلی افغانستان انتظار داشت تا از طریق تطبیق این پروژه، زیربناهای انتقالاتی و تجارتی کشور را توسعه دهد.

یک گروه از کارشناسان وزارت دفاع ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ میلادی ارزش معادن افغانستان را بیشتر از یک تریلیون دالر امریکایی تخمین کرد.

XS
SM
MD
LG