لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان نخست توسط کدام کشور به رسمیت شناخته خواهند شد؟


درحالیکه یک هفته از تسلط طالبان بر افغانستان و وارد شدن آنان به کابل می‌گذرد، کشورهای جهان حالا در مورد این پرسش فکر می‌کنند که این گروه را به عنوان حکومت مشروع افغانستان به رسمیت بشناسند یاخیر؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد درسال ۱۹۹۹ طالبان را یک گروه د هشت افگن خواندو از آن زمان به اینسو برای بیشتر از ۲۰ سال طالبان به سطح جهان یک گروه منزوی است.

گروه طالبان در زمان حاکمیت قبلی شان بر افغانستان در دهه ۱۹۹۰ فقط از طرف سه کشور، پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عرب به رسمیت شناخته شده بود.

در حالیکه کشورها حالا روی خطرات و فواید به رسمیت شناختن این گروه بحث می‌کنند، احتمال این وجود ندارد که در این اقدام عجله کنند و ممکن انتظار بکشند که کشورهای دیگر در این راستا از آنان پیش‌قدم شوند.

وزارت خارجه امریکا هفته گذشته گفت که " قدرت به صورت رسمی در افغانستان انتقال نیافته" و در مورد به رسمیت شناختن حاکمان فعلی افغانستان چیزی نه گفت.

روسیه

کشورهای چون روسیه و چین با توجه به خلای امنیتی منطقوی که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به میان آمده به احتمال بیشتر به موضوع، به رسمیت شناختن طالبان به حیث بخشی از گسترش نفوذشان اقدام خواهند کرد.

ریچارد گوون، رییس گروه بین المللی بحران سازمان ملل متحد می‌گوید: "در حالیکه کشورهای غربی عضو شورای امنیت، روی مسایل چون حقوق زنان تمرکز دارند، روسیه بیشتر به امنیت منطقوی و تجارت مواد مخدر علاقه دارد."

وی افزود: "چین و روسیه با درنظرداشت نگرانی‌های عاجل منطقوی شان برای داشتن رابطه با طالبان دلایلی عملی خوبی دارند."

واسلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل به تاریخ ۱۶ اگست (۲۵ اسد) یک روز بعد از تصرف کابل توسط طالبان در نشست اضطراری شورای امنیت گفت: "عجله در کار نیست." او افزود سفارت روسیه در کابل به فعالیت عادی خود ادامه خواهد داد.

نماینده روسیه گفت: "در مورد اقدامات رسمی بیشتر در مورد طالبان، ما آن را با در نظرداشت وضعیت در افغانستان و اقدامات مشخص طالبان اتخاذ خواهیم کرد."

چین

چین اخیراً در شهر شمالی تیانجین میزبان نه تن از اعضای رهبری طالبان بود و روز پنجشنبه گذشته از جامعه جهانی خواست که به عوض اعمال فشار بیشتر بالای طالبان آنان را به سمت مثبت "ترغیب و رهنمایی کند."

پاکستان که از دیر زمان پناگاه امن طالبان پنداشته می‌شود، می‌گوید که برای یک راه حل سیاسي همه شمول در افغانستان "فعالانه تلاش" می‌ورزد.

کشورهای غربی نیز ممکن روش گروهی را در قبال موضوع به رسمیت شناختن این گروه اتخاذ کنند.

در جریان هفته جاری سران هفت اقتصاد بزرگ جهان جهان جهت بحث روی انکشافات افغانستان تشکیل جلسه خواهند کرد. سران این کشورها ممکن روی فهرستی از معیارها توافق کنند تا طالبان آن را قبل از اینکه خواستار پذیرش دپلوماتیک شوند، برآورده بسازند.

XS
SM
MD
LG